Logo Polskiego Radia
PAP
Paulina Jakubowska 12.07.2011

Podrobili Chagalla i Matisse'a

Zatrzymane przez celników falsyfikaty dzieł Henriego Matisse'a i Marca Chagalla próbowano wysłać pocztą z Polski do Norwegii i Australii.
Marc Chagall przy pracy, 1952Marc Chagall przy pracy, 1952źr. Wikipedia/Look magazine, Nov. 12, 1952

Podrobione obrazy Chagalla i Matisse'a w przesyłkach pocztowych znaleźli celnicy. Nadawców zatrzymano. Fałszerzom grozi kara do dwóch lat pozbawienia wolności.

O próbie przesłania podrobionych obrazów poinformowała w poniedziałek w komunikacie prasowym warszawska Izba Celna.

Fałszerze wpadli podczas rutynowej kontroli przesyłek pocztowych. Celnicy obawiając się, że ktoś nielegalnie próbuje przesłać za granicę dzieła sztuki poprosili o pomoc Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Biegli z biura konserwatora w Warszawie orzekli, że obrazy nie są oryginałami. Mimo że na każdym z obrazów odnaleziono sygnaturę artysty, to jednak technika malarska, kompozycja i napisy wskazują, że ani Chagall, ani Matisse nie są autorami tych prac.

Podrabianie zabytków w celu użycia go w obrocie zabytkami jest zabronione zgodnie z ustawą o ochronie i opiece nad zabytkami. Grozi za to grzywna albo kara ograniczenia lub pozbawienia wolności do dwóch lat.

Henri Matisse (1869-1954) to czołowy francuski twórca fowizmu, kierunku obecnego w malarstwie w początkach XX wieku. Fowiści swobodnie operowali kolorami, malowali obrazy charakteryzujące się oderwanymi od rzeczywistości, żywymi barwami. Na obrazach Matisse'a można zobaczyć plamy wyrazistych, kontrastujących ze sobą kolorów, które malarz obwodził konturem.

Podrobiony obraz Matisse'a przedstawia wyglądającą przez okno nagą kobietę. Intensywny pomarańczowy kolor jej obnażonego ciała kontrastuje z zielenią krajobrazu za oknem.

Marc Chagall (1887-1985) był malarzem i grafikiem o rosyjsko-żydowskim pochodzeniu. Urodził się i wychował w Witebsku (obecnie Białoruś). W twórczości malarz często powracał do czasów swojego dzieciństwa, które przedstawiał jako sielankowe i beztroskie. Tematy jego prac nawiązują do obrzędowości i zwyczajów żydowskich oraz życia mieszkańców wsi. W nacechowanych baśniowością przedstawieniach można odnaleźć wpływy kubizmu i ekspresjonizmu.

Fałszerze dokonali reprodukcji obrazu Chagalla z serii scen miłosnych. Przyjmująca od ukochanego bukiet czerwonych kwiatów kobieta i zakochany mężczyzna stoją w otoczeniu zwierząt, m.in.: koguta, byka i kozy.