Logo Polskiego Radia
Trójka
Agnieszka Szałowska 11.02.2011

Odszedł twórca polityki medialnej Kościoła

Marcin Przeciszewski, KAI: Abp Józef Życiński był przekonany, że Kościół musi być absolutnie obecny i aktywny w mediach, niezależnie, czy są mu one sprzyjające czy przeciwne.
Abp.Józef ŻycińskiAbp.Józef Życińskifot.PAP/archiwum

- Arcybiskup Życiński znakomicie czuł i znał podstawowe problemy Kościoła w dialogu ze światem. Dlatego przeniósł na grunt polski doświadczenia, jakie poznał w Stanach Zjednoczonych i dzięki niemu zwyciężyła koncepcja obecności informacji katolickiej w pluralistycznym, medialnym, komercyjnym społeczeństwie – powiedział Marcin Przeciszewski, redaktor naczelny i prezes zarządu Katolickiej Agencji Informacyjnej.

Dziennikarz podkreślił, że abp Józef Życiński był wielkim przeciwnikiem politycznego uwikłania Kościoła, a jednocześnie udawało mu się prowadzić dialog ze wszystkimi środowiskami w duchu otwartości. Dlatego nie można go zakwalifikować jako osoby związanej z konkretnym środowiskiem.

- W nim mocowały się dwie natury - publicysty i hierarchy kościelnego. Dlatego też stał się jednym z twórców nowej polityki medialnej Kościoła w Polsce, otwarcia się na media. On był przekonany, że to jest tak ważny teren ewangelizacji, że Kościół musi być absolutnie aktywny i obecny w mediach – dodał działacz katolicki.

*

Arcybiskup Józef Życiński zmarł wczoraj (10 lutego) w Rzymie. Był członkiem rady programowej KAI. Do Watykanu pojechał na spotkanie Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego, był współautorem tematu tego spotkania: "Internet w służbie wychowania przyszłych księży na poziomie seminaryjnym".

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Audycji "Salon polityczny Trójki" można słuchać od poniedziałku do piątku o godz. 8.13.

(asz)