Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
migrator migrator 05.05.2008

Pracodawca z wyboru, nie z konieczności

Polskie firmy zaczynają doceniać wagę wizerunku wśród pracowników, gdyż rozumieją, że ich kluczowym zasobem jest kapitał ludzki.


82 proc. osób przy wyborze pracy kieruje się wysokością oferowanego wynagrodzenia – wynika z badań największego portalu rekrutacyjnego. Dla 64 proc. respondentów istotne są warunki pracy, dla 60 możliwość rozwoju zawodowego. Na opinie o firmie zwraca uwagę 36 proc. ankietowanych. Są firmy, w których ludzie chcą pracować, bo wiedzą, że znajdą tam satysfakcjonujące zarobki, odpowiednie warunki dla rozwoju swojego talentu, możliwości awansu, zrobienia kariery zawodowej. Dobra marka na rynku pracy to podstawa sukcesu. Najlepsi pracodawcy nie mają problemów z rekrutacją, odnotowują niższą rotację pracowników i niższą absencję, wzrost rocznej sprzedaży i wyższą efektywność.

Polskie firmy zaczynają doceniać wagę opinii wśród pracowników, gdyż rozumieją, że ich kluczowym zasobem jest kapitał ludzki. Od kilku lat organizowane są konkursy „Pracodawca Roku”, „Najlepszy Pracodawca”, „Solidny Pracodawca Roku”, które wygrywają zagraniczne korporacje działające w Polsce. Trudno mierzyć się z nimi dużym polskim przedsiębiorstwom, nie mówiąc już o małych i średnich. Konkursy te przyczyniają się do popularyzacji i rozwoju marek, budowania wizerunku organizacji, jako pożądanego pracodawcy, wśród pracowników i potencjalnych kandydatów na rynku pracy. Specjaliści z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi starają się upowszechnić taki wizerunek pracodawcy, by zabiegali u niego kandydaci. Obecnie często to nie firma poszukuje wybitnych pracowników, ale oni wybierają najlepsze organizacje, które dzięki nim mogą stać się jeszcze lepsze.

W Polsce wciąż istnieje duże zapotrzebowanie na wiedzę z zakresu zarządzania kadrami. Świadczy o tym duża popularność takich inicjatyw jak chociażby Kongres Kadr, który odbył się w ubiegłym miesiącu w Warszawie. Był on okazją do zapoznania się z najnowszą wiedzą teoretyczną i praktyczną z tego zakresu. Był potwierdzeniem tego, że istnieje konieczność ustawicznej edukacji na wszystkich szczeblach zarządzania – od szeregowych pracowników po najwyższa kadrę zarządzającą. Polska zajmuje dopiero 25. miejsce wśród krajów UE w rankingu, dotyczącym rozwoju kapitału ludzkiego, a jest to jeden z najważniejszych czynników budowania naszej przewagi konkurencyjnej.

Często nie wiele trzeba, by firma stała się pożądanym pracodawcą. Oprócz realizacji fundamentalnych zasad z zakresu zarządzania, co wydaje się oczywiste, chodzi też o to, by coś szczególnego wyróżniało naszą firmę od innych. Może to być czas przeznaczony na herbatkę z ciasteczkiem czy jakiś szczególny sposób wspólnego spędzenia piątkowego popołudnia. Chodzi o coś, co stanie się rytuałem wyróżniającym nas od innych. Pomoże to doprowadzić do sytuacji, w której pracownicy będą oczekiwali poniedziałku.

- Zmieniający się rynek wymaga różnych strategii budowania pozycji firmy, jako pracodawcy z wyboru. Jednak wspólnym mianownikiem, ideą, łączącą firmy ubiegające się o tytuł idealnego miejsca pracy, jest stworzenie w organizacji postawy: „masz zaufanie do przełożonych, jesteś dumny z tego, co robisz, cenisz współpracowników” – mówił Palle Ellemann Knudsen z Danii, dyrektor zarządzający Instytutu Great Place to Work, który tworzy Europejską Listę Najlepszych Miejsc Pracy. Nie istnieje uniwersalny model najlepszego pracodawcy, który odpowiadałby każdemu potencjalnemu pracownikowi, ale dobre praktyki, którymi dzielą się chętnie liderzy, pomagają innym tworzyć odpowiednią kulturę organizacyjną, w której pracownicy mają poczucie, że są najważniejszym aktywem firmy, tworzącym jej wartość. Średnio jedynie 26 proc. pracowników badanych firm czuje się w ten sposób, podczas gdy wśród europejskich Najlepszych Pracodawców wynik ten sięga blisko 60 proc.

Nie tak łatwo być szefem, który zasługuje na uznanie i zaufanie pracowników, a to od niego właśnie w dużej mierze zależy wizerunek firmy. To menedżerowie liniowi, średniego szczebla, przekazujący pracownikom idee firmy, jej kulturę organizacyjną, stanowią wzorzec do naśladowania. Swoją postawą mogą pociągnąć innych, rozbudzić w nich motywację do pracy, identyfikację z jej wartościami, przywiązanie do firmy, poczucie lojalności i chęć bycia jak najlepszym ambasadorem na zewnątrz. Ważne są tu nie tylko fachowe umiejętności, ale także kultura osobista, i to, jakim się jest człowiekiem w pracy i prywatnie. Dla wielu osób wspomnienie o ich szefach z przeszłości nie jest miłe, a tych najlepszych, którzy umieją i chcą być dobrymi szefami, ciągle brakuje. Dlatego tak ważne jest pozyskanie wartościowych menedżerów. Osób inspirujących i motywujących personel do osiągnięcia sukcesu, umiejętnie wykorzystujących potencjał intelektualny dla realizacji postawionych celów, dbających o ich ciągły rozwój, a przy tym życzliwych i przyjacielskich. Przedsiębiorstwa, borykające się z problemem zatrudnienia pracowników i utrzymania ich u siebie, muszą mieć to na względzie i podejmować wszelkie starania, aby stać się pracodawcą z wyboru.

Paleta działań, jakie mają do dyspozycji działy zarządzania personelem, jest ogromna, rzecz w tym, by doceniono ich niezbędność i przeznaczono na nie odpowiednie środki.

Hanna Dziarska