Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Jaremczak 05.09.2012

Zdrojewski: stała opłata zamiast abonamentu rtv

Niemiecki model finansowania mediów publicznych wśród rozwiązań, które mają być przedstawione premierowi.
Bogdan ZdrojewskiBogdan ZdrojewskiPAP/Radek Pietruszka

Na biurko Donalda Tuska trafią najpóźniej za dwa tygodnie - zapewnia minister kultury Bogdan Zdrojewski.

Wyjaśnił, że dwa modele, które zaproponuje do rozważenia uwzględniają "troszeczkę różne od siebie sposoby myślenia". - Będę proponować odejście od rejestracji odbiorników telewizyjnych i radiowych, uznając anachronizm tego wymogu (...) i doprowadzenie do sytuacji takiej, żeby w okresie przejściowym utrzymać obecną formę opłaty abonamentowej, natomiast spróbować pomóc telewizji (...) poprzez tworzenie dodatkowego finansowania dotychczasowych obowiązków - powiedział.

Według niego za dwa lata mógłby wejść w życie tzw. niemiecki model funkcjonowania mediów publicznych (w Niemczech z góry założono, że do wnoszenia opłat jest zobowiązane każde gospodarstwo domowe). - Oznaczałby zastąpienie obecnego abonamentu opłatą audiowizualną, niższą, ale bardziej powszechną, łatwiejszą także do egzekucji - wyjaśnił Zdrojewski.

Dodał, że przedstawi także "możliwość projektu przejściowego, z funduszem misji publicznej". Byłaby to forma "pomostowego pomagania telewizji poprzez instytucję, która byłaby kompletnie niezależna od rządu, a pilnowałaby pewnych standardów związanych z misją publiczną" (podobne rozwiązanie przewidywał tzw. projekt twórców).

Zdrojewski podkreślił, że w tym roku udało się poprawić ściągalność abonamentu (przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji mówił ostatnio, że z tytułu abonamentu dochody mediów publicznych wyniosą w tym roku 500, a nie - jak prognozowano wcześniej - 470 mln zł). Ocenił, że zwłaszcza Polskiemu Radiu daje to szansę zakończenia br. "w kondycji nie gorszej niż końcówka ubiegłego roku, a nawet lekko lepszej".

Zobacz galerię dzień na zdjęciach >>>

Rok 2011 TVP zamknęła stratą w wysokości 88 mln zł, a plan na ten rok przewiduje stratę rzędu 60 mln zł. Przychody spółki z abonamentu z roku na rok maleją - w 2007 r. było to 515 mln zł, w roku ubiegłym - 205 mln zł (to tylko 13 proc. budżetu telewizji). W podobnej sytuacji jest Polskie Radio, które w ub.r. z abonamentu dostało 131,7 mln zł (52,7 proc. przychodów spółki); to o ponad 25 mln zł mniej niż w roku 2010 i o ponad 40 mln zł mniej niż w roku 2009.

tj