PolskieRadio 24
Jakub Wacławski
03.09.2016
Absurdy w polskiej służbie zdrowia
Niekończące się kolejki do specjalistów, limity przyjęć u lekarzy, a także wszechobecna i narastająca biurokracja. Chorzy codziennie stykają się ogromną liczbą absurdalnych doświadczeń w służbie zdrowia. Fundacja My Pacjenci wytypowała najważniejsze nieporozumienia z kategorii systemowych, czyli takich, które przeszkadzają wszystkim pacjentom niezależnie od wieku czy problemu zdrowotnego.
Posłuchaj
-
03.09.16 Ewa Borek: „System opieki zdrowotnej w Polsce nie jest skonfigurowany dla dobra pacjenta (…)”.
Czytaj także
Stworzony przez nią poradnik informuje, jak poruszać się w systemie pełnym potencjalnych kolizji interesów nie generując konfliktów z personelem medycznym. Tłumaczy też powody, z których do takich sytuacji może dojść.
– Absurdów utrudniających życie lekarzom, jak i pacjentom jest mnóstwo. Jednym z nich jest sytuacja, gdy w miejsce chorego lekarza przyjdzie jego kolega i ten fakt nie zostanie zgłoszony do Narodowego Funduszu Zdrowia. W takim wypadku NFZ jest w stanie wszystkie odbyte przyjęcia zakwestionować. A to może mieć to finansowe konsekwencje dla placówki zdrowia, w której nastąpiła niezgłoszona zamiana lekarzy. Czy procedura zastępstw nie mogłaby być prostsza? – zastanawiała się Zyta Kaźmierczak-Zagórska, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej.
Wiele nieporozumień i trudności w normalnym dostępie do służby zdrowia rodzi się z tego, że w systemie opieki zdrowotnej coraz większą rolę odgrywają pieniądze, a nie dobro pacjenta i godność człowieka. Zwróciła na to uwagę Ewa Borek z Fundacji MY Pacjenci.
Z poradnikiem, który pomaga w walce z absurdami w polskiej służbie zdrowia, można zapoznać się pod adresem www.mypacjenci.org
Polskie Radio 24/db
__________________
Data emisji: 03.09.16
Godzina emisji: 19:15