Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Wiśniewska 13.10.2015

Terminal LNG w Świnoujściu: gaz z Kataru będzie drogi?

Zakończyła się budowa gazoportu w Świnoujściu. Instalacja weszła w fazę rozruchu. Gazoport zacznie funkcjonować w przyszłym roku i znacznie zwiększy bezpieczeństwo kraju, ale katarski gaz będzie drogi.
Posłuchaj
  • O gazoporcie w Świnoujściu mówili w radiowej Jedynce goście audycji Wydarzenia dnia w gospodarce: Aleksander Łaszek z Forum Obywatelskiego Rozwoju Tomasz Chmal, ekspert do spraw energetyki i Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Terminal w Świnoujściu istotnie zwiększa polskie bezpieczeństwo energetyczne, poprawia także naszą pozycję w negocjacjach w sprawie cen gazu z Gazpromem. Dobrze, że mamy dostęp do innych źródeł surowca. Inwestycja jest dla nas bardzo korzystna - mówi Aleksander Łaszek z Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Budowa gazoportu daje nam szansę na zaopatrywanie się w gaz z innego kierunku niż rosyjski. Mamy możliwość dokonywania zakupów, kiedy zakończymy budowę. Na razie projekt mamy zakończony tylko od strony budowlanej, natomiast nie dokonano rozruchu - tłumaczy Tomasz Chmal, ekspert do spraw energetyki.

Terminal – duże źródło gazu

Gaz nie jest ważnym surowcem z punktu widzenia mixu energetycznego, w którym kilkanaście procent większy udział ma węgiel i ropa. Gaz ważny jest jednak, biorąc pod uwagę możliwości dywersyfikacji źródeł energii. 15 mld metrów sześciennych gazu zużywamy w Polsce rocznie, 2/3 importujemy z Rosji, a 1/3 wydobywamy w kraju i w związku z tym 5 mld metrów sześciennych gazu w pierwszym etapie projektowanego terminala – to dojść istotna ilość, bo zaspokoi 1/3 naszego rocznego zapotrzebowania na gaz – tłumaczy ekspert.

Nowy gaz ważny w negocjacjach z Rosją

Gaz z Kataru może być też elementem przetargowym przy ewentualnym ustalaniu cen z Gazpromem - potwierdza to Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE. – To będzie także nasza polisa ubezpieczeniowa na nieprzewidziane sytuacje. Oczywiście trzeba pamiętać, że każda polisa kosztuje więc prawdopodobnie gaz, który będziemy sprowadzać gazoportem będzie droższy, być może istotnie droższy od tego, który zużywamy na co dzień.

Drogi gaz

Dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, czy gaz z Gazoportu będzie droższy - ale można tak zakładać - dodaje Tomasz Chmal. W momencie, kiedy PGNiG kontraktował gaz w Katarze, cena LNG na rynku była bardzo wysoka. W związku z tym nie można wykluczyć, że ta cena nie była szczególnie atrakcyjna i dziś może być nieszczególnie korzystna – tłumaczy Chmal. Pamiętajmy – jednak, jak mówi ekspert, dziś bardzo trudno jest ocenić, jak będą się kształtowały ceny LPG na rynku w przyszłości.

Uruchomienie pewnych procesów związanych z budową terminala stwarza warunki do powstania rynku. Ta cena przejściowo może być wyższa, natomiast w dłuższym okresie to rynek będzie ją kształtował.

Gazoporty dziś nie są opłacalne

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu kosztowała około 3 mld złotych - trudno dziś ocenić opłacalność tej inwestycji. Na pewno koszty jej utrzymania mogą znacznie obniżyć jego rentowność - ale wszystko zależeć będzie od cen LNG na rynku. Jeśli te ceny wzrosną, wzrośnie zainteresowanie LNG i opłacalność inwestycji – tłumaczy Chmal.

Dziś na rynku europejskim istnieje szereg gazoportów i ich wykorzystanie jest stosunkowo ograniczone. Wynika to z niskich cen węgla, ropy czy gazu. Surowce są tanie i stąd niska opłacalność podobnych inwestycji. W przypadku odbicia się cen surowców zainteresowanie takimi rozwiązaniami wzrośnie – tłumaczy Tomasz Chmal.

Pierwszy statek z transportem niebieskiego paliwa jest drodze do Polski. Automatyczna dystrybucja gazu będzie możliwa w drugim kwartale przyszłego roku. Według założeń, terminal miał zostać oddany w czerwcu 2014 roku, jednak jego budowa została opóźniona.

Justyna Golonko