Hockney długo pracował nad portretem państwa Clark, przyznał, że chciał w nim uchwycić relacje pomiędzy parą. Ten zamiar niezwykle mu się udał, przeczuł przyszłość pary i nadchodzące rozstanie, do którego ostatecznie doszło trzy lata po powstaniu portretu, w 1974 roku.
Londyn i wielki świat mody
Byli młodzi, piękni, utalentowani i popularni w środowisku swingującego Londynu lat sześćdziesiątych. Ossie Clark projektował ubrania, a Celia Birtwell tkaniny. Pracowali razem. Odnieśli sukces w niezwykle gorącym okresie, w którym Londyn był stolicą światowej mody. Ossie był zwany królem King’s Road, ulicy słynnych butików. Projektował kostiumy sceniczne dla Micka Jaggera, Beatlesów, Lizy Minnelli, to on wprowadził modę na kurtki z wężowej skóry i "pochody" modelek na pokazach. David Hockney znakomicie znał tę parę i przyjaźnił się zarówno z Celią, jak i Ossiem.
Kot symbolem niewierności
Obraz jest wyrafinowany pod każdym względem. Malarskim subtelnościom w oddawaniu materii (spójrzmy na stopę Ossiego zatopioną we włosach dywanu czy na błysk rozświetlonej krawędzi fotela) towarzyszy wnikliwa analiza tego, co dzieje się w wewnętrznym świecie bohaterów, jak też pomiędzy nimi. Bez wątpienia w piętnastowiecznym przedstawieniu Małżeństwa Arnolfinich Jana van Eycka można dostrzec znacznie więcej czułości. Odpowiednikiem psa symbolizującego wierność małżeńską z obrazu van Eycka jest u Hockney’a kot, przywołujący zmysłowość, niewierność i zazdrość. Ulubienica Ossiego, Blanche, siedzi na jego kolanach. Jest czujna i w każdej chwili gotowa do skoku.
David Hockney, Mr and Mrs Clark and Percy, 1971, 213 x 305 cm, Tate Gallery, Londyn
15:23 Dwojka_Jest_taki_obraz_2023_11_05-14-44-44.mp3 Pan i pani Clark. Młodzi, piękni, bogaci i nieszczęśliwi (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 5.11.2023
Godz. emisji: 14.45
mgc