Sebastiano i Rafael
Kardynał Giulio de Medici, późniejszy papież Klemens VII, zlecił dwa obrazy do katedry w Narbonne – w 1516 u Rafaela zamówił "Przemienienie Pańskie", a w 1517 "Wskrzeszenie Łazarza" u Sebastiana del Piombo. Sebastiano i Rafael malowali w wielkiej tajemnicy, bo zapowiadała się wielka rywalizacja. Sebastiano zaczął malować sam, łącząc wspaniały, malowniczy i nastrojowy wenecki pejzaż z grupą postaci, wykonaną w monumentalnym, rzymskim stylu.
Artystyczna współpraca
Jednak gdy w 1518 roku Michał Anioł przyjechał do Rzymu i zobaczył dzieło przyjaciela w jego pracowni, postanowił dostarczyć mu rysunki do najważniejszych postaci. Niektóre z nich zachowały się, to m.in. rysunki postaci Chrystusa i Łazarza. Sebastiano wykorzystał je i przemalował obraz. Zachowała się również korespondencja pomiędzy artystami, w której Sebastiano informuje Michała Anioła o postępach pracy.
Czytaj też:
Biblijna scena
Obraz przedstawia ponad czterdzieści postaci, a głównych bohaterów dramatu na pierwszym planie. Chrystus na prośbę sióstr Marty i Marii odwiedził grób ich brata Łazarza i wskrzesił go z martwych. Łazarz ze zdumieniem wpatruje się w swego wybawiciela, Maria dziękuje Chrystusowi za dokonanie cudu, a Marta podnosi w zdumieniu ręce. Wiele osób patrzy na siebie ze zdumieniem i w różnorodny sposób reagują na niezwykłe wydarzenie, którego są świadkami.
Sebastiano del Piombo, "Wskrzeszenie Łazarza", 1517-1519, 381 x 289,6 cm, National Gallery w Londynie
14:51 2024_03_31 14_45_03_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Wskrzeszenie Łazarza" - dowód przyjaźni z Michałem Aniołem (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 31.03.2024
Godzina emisji: 14.45
mgc