Logo Polskiego Radia
Czwórka
Karina Duczyńska 30.04.2013

Facebook i Twitter skuteczniejsze niż telewizja

Moda na krótkie, bezustannie aktualizowane wiadomości przyszła do nas zza oceanu, zyskując sobie rzesze zwolenników. Naukowcy dowiedli, że dzięki szybkiej wymianie informacji na portalach społecznościowych wiemy więcej o otaczającym nas świecie.
Facebook i Twitter skuteczniejsze niż telewizjaGlow Images/East News

Okazuje się, że regularne czytanie tego, co piszą na swoich profilach nasi znajomi i ich znajomi daje nam znacznie szerszy, bardziej złożony pogląd na świat, niż ten, który jest w stanie dać nam prasa, czy telewizja.

Amerykański naukowiec, Benjamin Gleason z Uniwersytetu Stanowego Michigan przeanalizował ostatnie dwa lata wiadomości twitterowych i doszedł do wniosku, że niemalże każda z nich podaje link do kolejnych wiadomości i zdjęć. Jego zdaniem to dzięki takiej "globalnej sieci" możemy posiąść niezwykle rozległą wiedzę na temat otaczającego nas świata.

– Z tych badań wynika, że informacje, zamieszczane na portalach społecznościowych mają charakter niezwykle aktualny, gdyż ludzie "wrzucają" je tam właściwie natychmiast po danym wydarzeniu - tłumaczy Sławomir Murawiec, psychiatra. – Z drugiej strony są to informacje, pochodzące od bardzo wielu osób, co daje nam możliwość obserwowania jednej sytuacji z bardzo różnych punktów widzenia.

Autor badań pisze w swoim raporcie o "sieci 2.0". – Z jednej strony problemy opisywane na portalach społecznościowych przedstawiane są bardzo zwięźle i powierzchownie, ale z drugiej, jeśli już mamy ochotę zagłębić się w dany problem, umożliwiają nam dostęp do wiedzy, której osiągnięcie inną drogą byłoby zupełnie niemożliwe.

By dowiedzieć się więcej, posłuchaj nagrania materiału z audycji "Czwarty wymiar".