Logo Polskiego Radia
Czwórka
Karina Duczyńska 30.01.2014

Ze świetlicy w dorosłość

Korepetycje z angielskiego, zajęcia na basenie, gry planszowe - tu dużo się dzieje, a dzieciaki po szkole się nie nudzą. O swoich popołudniach w Świetlicy Socjoterapeutycznej Stowarzyszenia Serduszko Dla Dzieci opowiadają jej podopieczni i wychowawcy.
Świetlica szkolna. Jak powinna wyglądać?Świetlica szkolna. Jak powinna wyglądać? Glow Images/East News

- Wcześniej pracowałyśmy w "Serduszku" jako wychowawcy, a potem postanowiłyśmy przejść przez szkolenie, które pomaga w pracy nie tylko z dzieciakami, ale także z dorosłymi ludźmi - mówią opiekunki Świetlicy.

Wówczas też przystąpiły do projektu "Z opieki w dorosłość". I, jak dziś przyznają, to był krok w dobrą stronę. - Chodziło o to, aby wypracować metodę pracy z nastolatkami z rodzin zastępczych i domów dziecka, która najefektywniej pomagałaby wprowadzić ich w dorosłość i samodzielność - tłumaczy jedna z wychowawczyń. - Wyszliśmy z założenia, że głównymi problemami dzieciaków w systemie opieki zastępczej są brak wiary w siebie, nieufność, poczucie niższości. Nie było więc sensu pomagać tym dzieciom w kończeniu różnych kursów, czy szukaniu pracy, jeśli nie rozwiąże się problemów, które są u podłoża.

Okazało się, że to działa. Niektórzy wychowawcy wraz z podopiecznymi gotowali, innym wystarczyła rozmowa. - Najpierw szukaliśmy kontaktu. Potem dzieciaki mówiły nam z czym sobie nie radzą, jakie mają problemy. Dopiero potem wspólnie planowaliśmy sposób, jak sobie z tym wszystkim poradzić.

Czytaj więcej: reportaże w Czwórce <<<

Chodziło o to, by nauczyć dzieciaki, że porażka to nie koniec świata. Że ze wszystkiego można wyjść obronną ręką i nie trzeba popełniać dwa razy tych samych błędów. - Uczą się, że tak naprawdę nie ma różnic między nimi, a rówieśnikami, którzy mają inną życiową sytuację - mówią opiekunki. - Wiele zależy od nich samych. Bo nikt nie napisał im życiowego scenariusza i każdy z nich może tworzyć swoją historię sam.

Reportaż Studia Dokumentu i Reportażu Polskiego Radia.

(kd / ac)