Logo Polskiego Radia
Czwórka
Karina Duczyńska 05.03.2014

Pekin to miasto ogromnych przemian

Gdy Monika Karpińska-Krystek po raz pierwszy przyjechała do Pekinu, był przełom lat 70. i 80. W sumie spędziła w tym mieście 15 lat, ale dziś, gdy się tam pojawia przyznaje, że zupełnie nie poznaje tamtejszych ulic. Rowerzystów zastąpiły samochodowe korki, a część zabytków wyburzono przed olimpiadą sportową.
Jeden z dworców kolejowych w PekinieJeden z dworców kolejowych w PekinieFot. Mike Stenhouse/Wikimedia Commons

Pałac
Pałac Letni w Pekinie/fot. Glow Images/East News

Jak przyznaje Karpińska-Krystek, nowoczesność nie pasuje do Pekinu. - Miasta wysoko rozwinięte gospodarczo, np. Szanghaj, znajdują się raczej na południu Chin. Północ zawsze była bardziej historyczna, pełna zabytków - mówi gość "4 do 4" . - Poza tym Pekin był siedzibą 24 cesarzy ostatnich dwóch dynastii. Być może dlatego w tym mieście zachowało się najwięcej zabytków w jednym miejscu.

Poznaj z nami najpiękniejsze miejsca na świecie <<<

I choć Pekin ma ponad 16 tys. km2 powierzchni, przed olimpiadą, która się tam odbyła w 2008 roku, wiele gmachów wyburzono, by zyskać dodatkowe miejsca i móc wybudować obiekty sportowe. - Perły chińskiej kultury jednak pozostały - mówi gość Czwórki. - Wciąż mamy więc m.in. Zakazane Miasto, Świątynię Nieba, Muzeum Konfucjusza, Akademię Cesarską i Pałac Letni. Turyści mogą także zwiedzać sześć otwartych dla nich i odpowiednio odrestaurowanych części Muru Chińskiego. Dostępne są także przepiękne parki.

Wielki
Wielki Mur Chiński/fot. Glow Images/East News

W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci, jak opowiada Karpińska-Krystek, z ulic Pekinu właściwie całkowicie zniknęły rowery. - Ich miejsce zajęły samochody - mówi ekspertka. - Korki, korki, korki - to dzisiejszy Pekin. Oczywiście władze miasta starają się powiększać obszar ruchu samochodowego, budując obwodnice, których dziś jest siedem. Mieszkańcy tego miasta mają także do dyspozycji 15 linii metra, z czego dwie ostatnie wybudowano już po 2008 roku.

(kd/pj)