Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 20.07.2014

Dyrektor Promsów: wprowadzanie zmian to stały element naszego programu

- Na Cage’a, Stockhausena czy Birtwistle’a przychodzą do nas tłumy podobne do tych, które czekają na wykonanie IX Symfonii Beethovena - podkreślał Roger Wright w rozmowie z Barbarą Schabowską. Dyrektor Promsów rozstaje się z festiwalem pełen dumy.
Neil Tennant z zespołu Pet Shop Boys, który wystąpi na jednym z koncertów tegorocznych PromsówNeil Tennant z zespołu Pet Shop Boys, który wystąpi na jednym z koncertów tegorocznych PromsówSebastian Gabsch/Geisler-Fotopre/PAP/DPA
Posłuchaj
  • Roger Wright: wprowadzanie zmian to stały element naszego programu (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Czytaj także

- W Promsach zawsze chodziło o zdobywanie nowych słuchaczy. Już organizatorzy pierwszego festiwalu w 1895 roku myśleli o innej publiczności, którą można zaciekawić na przykład pokazując związki kina i muzyki klasycznej. Albo też wykorzystując słynny program BBC "Doctor Who” i prezentując jego ścieżkę muzyczną. - podkreślał Wright. Uznaliśmy więc, że skoro mamy lato sportu (poza Mundialem odbywają się też Igrzyska Wspólnoty Narodów w Szkocji), to jest dobra okazja by posłuchać muzyki związanej właśnie ze sportem, wykonywanej w wersji orkiestrowej - dodał.

Na tegorocznych Promsach mamy więc coś dla fanów sportu, ale też dla miłośników poezji oraz... zespołu Pet Shop Boys. - Oni zaśpiewają nie tylko swoje hity. Poprosiliśmy ich też na premierowe wykonanie kompozycji na chór i orkiestrę z elektroniką, napisanej przez członków zespołu Neila Tennanta i Chrisa Lowe’a, a zainspirowanej życiem i dziełem Alana Turinga. Mam nadzieję, że dzięki temu utworowi fani Pet Shop Boys uznają, że klasyka też jest coś warta - wyjaśnił Wright.

Oczywiście, jak podkreśla odchodzący dyrektor Promsów, rozwój festiwalu jest głęboko zakorzeniony w jego tradycji. Dominują więc w programie wykonania wielkiej klasyki, wzbogacone premierami dzieł takich XX-wiecznych znakomitości, jak Peter Michael Davis, Harrison Birtwistle czy John Tavener.  A jednym z kluczowych punktów odniesienia dla programu tegorocznej imprezy jest 150. rocznica urodzin Ryszarda Straussa. - Jestem bardzo szczęśliwy, że pokażemy trzy jego opery: "Kawalera srebrnej róży", "Salomeę" i "Elektrę". Dodatkowo w programie Ostatniej Noc Promsów znalazł sie bardzo rzadko wykonywany, lecz istotny utwór Straussa "Taillefer” - powiedział Roger Wright.

Jaka propozycja okazała się zatem na tyle kusząca, by skłonić rozmówcę Barbary Schabowskiej do rozstania z Promsami? Zachęcamy do wysłuchania wywiadu z "Letniego Festiwalu Muzycznego".

***

Poniżej plan Dwójkowych transmisji z Promsów na lipiec:

Jean-Philippe Rameau Koncerty ze zbioru Pièces de clavecin en concert

Wyk. Les Arts Florissants, dyr. Paolo Zanzu (klawesyn)

21 lipca (poniedziałek), godz. 13.00

***

Ryszard Strauss Ucieszne figle Dylla Sowizdrzała; Antonin Dvořák Koncert skrzypcowy a-moll; Ludwig van Beethoven VI Symfonia "Pastoralna"

Wyk. Julia Fischer - skrzypce; Tonhalle Orchestra Zurich, dyr. David Zinman

21 lipca (poniedziałek), godz. 20.30

***

Sir John Tavener Gnosis – prawykonanie (zamówienie BBC); Béla Bartók II Koncert skrzypcowy; Dymitr Szostakowicz X Symfonia e-moll op. 93

Wyk. Isabelle Faust - skrzypce, Sarah Connolly - mezzosopran, BBC Symphony Orchestra pod dyr. Jiríego Belohlávka

23 lipca (środa), godz. 19.30

mm