Logo Polskiego Radia
Trójka
Sylwia Mróz 06.03.2017

O wartości stawiania pytań i rozbudzania ciekawości

- Arystoteles mówił, że filozofia wywodzi się z ciekawości, a któż jest bardziej dociekliwy od dzieci. Moje doświadczenia z pracy z najmłodszymi pokazują, że są głęboko myślącymi filozoficznie osobami - mówi dr Łukasz Malinowski, filozof.
Posłuchaj
  • Dlaczego warto uczyć dzieci filozofii od najmłodszych lat? (Godzina wychowawcza/Trójka)
Czytaj także

Najmłodsi często są mistrzami w zadawaniu pytań, co łączy je z filozoficznymi rozważaniami. O pożytkach z filozofowania i stawiania pytań jest przekonany m.in. gość Trójki, inicjujący nauczanie filozofii od najmłodszych lat. Jak podkreśla, pomaga również w zrozumieniu tego, że istnieje duża wartość w wyrażaniu własnych opinii i umiejętność zgodnego różnienia się.

- Filozofia bardzo mocno to wspiera, choć trochę w innym duchu niż ogólna edukacja, która najczęściej przyjmuje, że jest jedna dobra odpowiedź, że jest klucz i że można odpowiedzieć tylko w jeden sposób. Natomiast filozofia pokazuje, że można mieć różne poglądy i to nie znaczy, że ktoś się myli - opowiada członek Stowarzyszenia Aqueduct.

Dobrą podporą w nauczaniu nie tylko etyki czy filozofii są m.in. "Bajki filozoficzne". O plusach edukacji filozoficznej, najtrudniejszych pytaniach, jakie zadają dzieci i co z tego wynika, mówimy w programie Katarzyny Pruchnickiej.

W drugiej części audycji opowiadamy również o nowych, bezpłatnych studiach podyplomowych dla nauczycieli i nowych trendach w nowoczesnej edukacji.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi:
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Anna Łukasik (Wydawnictwo Muchomor), dr Łukasz Malinowski (Stowarzyszenie Aqueduct, dr filozofii), Iwona Kołodziejek (tutorka ze Szkoły Edukacji), Marcin Polak (redaktor naczelny portalu o nowoczesnej edukacji edunews.pl)
Data emisji:
6.03.2017
Godzina emisji: 15.08

sm/mp