Logo Polskiego Radia
Trójka
Sylwia Mróz 20.03.2017

Powrót do lasu i pożytek z wiosennych wagarów

- Nie musimy mieć wiedzy przyrodniczej, żeby dzieci w lesie dobrze się bawiły i chciały tam wracać - mówi Maja Głowacka, twórczyni Pracowni Edukacji Żywej.

Tym razem zachęcamy do tego, by wybrać się na krótkie i pożyteczne wagary edukacyjne np. na łono natury. Znaczenie takiej lekcji jest ogromne, bo jak podkreśla twórczyni Pracowni Edukacji Żywej las to miejsce, gdzie możemy sobie przypomnieć jak być szczęśliwym i wolnym. - Dzieci, które więcej przebywają w otoczeniu przyrody czy w lesie lepiej się rozwijają, są zdrowsze, mają wyższą samoocenę, są bardziej kreatywne, uważne, sprawniejsze - wymienia Maja Głowacka.

Życie w mieście i w przestrzeni zurbanizowanej sprawia, że coraz więcej osób boryka się z syndromem deficytu natury. Termin ten wymyślił amerykański publicysta, Richard Louv, który na podstawie badań doszedł do wniosku, że wiele dysfunkcji ma źródło w braku kontaktu ze światem przyrody. Maja Głowacka zwraca uwagę, że ważne jest to, jaką narrację przyjmują dorośli, opowiadając np. o spacerze do lasu i czy sami są tym tematem zaciekawieni.

Jednym ze sposobów, by przekonać najmłodszych do wyprawy na łono przyrody mogą być zajęcia survivalowe. W audycji mówimy o tym, jakie są najlepsze pomysły na wspólne poznawanie natury i opowiadamy o zaletach wiosennego wyjścia do lasu.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi:
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Maja Głowacka (twórczyni Pracowni Edukacji Żywej, absolwentka szkoły trenerów umiejętności psychospołecznych), Katarzyna Dytrych (Pracownia Nauki i Przygody)
Data emisji:
20.03.2017
Godzina emisji: 15.08

sm