Logo Polskiego Radia
Czwórka
Karina Duczyńska 25.01.2017

Geoblocking. Czy jest legalny i jak sobie z nim radzić?

Odrzucenie przyjęcia płatności kartą, odmowa dostarczenia towaru do konsumenta - to przykłady geoblokowania, czyli dyskryminacji konsumenta ze względu na lokalizację, w której się znajduje.

Jak przekonywali goście Czwórki, istnieją uzasadnione sytuacje, w których geoblocking jest nieunikniony. - Gdy przepływ danego towaru z konkretnego kraju do innego kraju jest zabroniony bądź niemożliwy - wymieniał Piotr Stańczak. Tłumaczyli jednak, że w wielu przypadkach takie przesłanki nie występują, a klienci nie mogą dokonać zakupu.

Geoblocking dotyczy nie tylko handlu online, ale także serwisów internetowych z treściami. - Wchodzimy na portal z filmami, i jeśli jesteśmy w Anglii, możemy oglądać niektóre produkcje, a jeśli jesteśmy w Polsce to już nie - mówił Piotr Stańczak. Jak podkreślał, geoblocking to także zróżnicowanie produktów kierowanych na poszczególne rynki. - Ten sam samochód wyprodukowany we Francji kupimy w tym kraju w innej "wersji podstawowej" niż np. w Polsce - mówił ekspert.

W programie zastanawialiśmy się także, czy wspólne unijne prawo rozwiąże problem geoblokowania konsumentów, tłumaczyliśmy dokąd swoje skargi zgłaszać mogą internauci, którzy poczuli się w ten sposób dyskryminowani. Wysłuchaliśmy również rozmowy Michała Piwowarka z Piotrem Arakiem, autorem raportu o geoblokowaniu.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Piotr Stańczak (Europejskie Centrum Konsumenckie), Alek Tarkowski (Centrum Cyfrowe)

Data emisji: 25.01.2017

Godzina emisji: 15.10

kd/kul