Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Paweł Bączek 26.11.2019

"Kwadratura kultury". Wystawa, która obrazuje motywy Wyspiańskiego

- Punktem odniesienia wystawy jest cała twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Recenzje i opinie, które zawarł w dramatach oraz twórczości plastycznej zaciążyły w sposób złowróżbny na naszym rozumieniu polskości - powiedział dyrektor Muzeum Plakatu w Wilanowie ‎Mariusz Knorowski, który był gościem Moniki Małkowskiej w audycji "Kwadratura kultury" w Polskim Radiu 24.

Wystawa "Tożsamość polska" prezentuje blisko 300 plakatów i różnego typu akcydensów ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie. Uzupełniają ją obiekty pochodzące z Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej i kolekcji prywatnych: Piotra Dąbrowskiego i Waldemara Izdebskiego.

choroba psychiczna_psychatra_psychiatryk_psychika1200free.jpg
"Kwadratura Kultury". Sztuka jak lekarstwo

Ekspozycja jest ułożona jest według grup tematycznych w rozwinięciu typologicznym i w ten sposób tworzy główne osie narracji. Odstępstwa od chronologii i grupowanie dzieł w klastery ma ukazywać ponadczasowe relacje, wędrówkę niektórych motywów lub ich uwspółcześnioną redakcję.

Działy wystawy to:

I. Pejzaż polski - krajobraz ojczysty
II. Godło, flaga, barwy, rekwizyty
III. Żołnierz polski
IV. Polonia
V. Marka polska
VI. Imponderabilia
VII. Panteon wielkich Polaków
VIII. Silva rerum
IX. Imaginarium
X. Appendix

Niekwestionowany czwarty wieszcz

Mariusz Knorowski, który był gościem Polskiego Radia 24 jest także kuratorem wystawy "Tożsamość polska". - Punktem odniesienia wystawy jest cała twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Jest to niekwestionowany czwarty wieszcz. Recenzje i opinie, które zawarł w dramatach oraz twórczości plastycznej zaciążyły w sposób złowróżbny na naszym rozumieniu polskości. Tak jak ją widział i interpretował Wyspiański - mówił dyrektor Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Gość Moniki Małkowskiej zwrócił uwagę na pewien symbol z twórczości Stanisława Wyspiańskiego, którego "nie sposób było przeoczyć". - Motyw czapki z piórem musiał się pojawić. Ten motyw obsesyjnie wraca i pojawia się w plastyce epoki Wyspiańskiego. Potem, przez kolejne dekady, mimo zmian historycznych i ustrojowych, ten symbol był często przywoływany - podkreślił Mariusz Knorowski.

***

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem audycji Kwadratura kultury była Monika Małkowska.

Polskie Radio 24/pb

______________________

Data emisji: 26.11.2019

Godzina emisji: 23.35