Logo Polskiego Radia
Dwójka
Bartosz Chmielewski 18.09.2016

Muzyczny podpis Fabiána Panisella

- Zawsze podobali mi się malarze, którzy umieszczali siebie na własnych płótnach, to rodzaj autorskiego podpisu, który też stosuję - mówił w Dwójce argentyński kompozytor, jeden z bohaterów tegorocznego festiwalu "Warszawska Jesień".
Posłuchaj
  • Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską (Filharmonia Dwójki)
Czytaj także

- Cytat w muzyce ma wielką siłę. Podobnie jak powtórzenie. Słuchacz potrzebuje przecież czasem punktu odniesienia - wyjaśniał Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską. Kompozytor dodawał, że sam posługuje się autocytatami. - Wykorzystuję sprawdzone elementy jednej kompozycji, wplatając je w strukturę kolejnego utworu.

Podobne zabiegi pojawiły się w kilku momentach opery "Le malentendu", która zabrzmiała w sobotę (17.09) na festiwalu "Warszawska Jesień". Libretto tego dzieła jest skróconą adaptacją tekstu Alberta Camusa. To opowieść o człowieku, który po długim pobycie za granicą powraca incognito do rodzinnego domu, nieświadomy tego, że jego owdowiała matka i siostra oferują pokoje do wynajęcia przybyszom, by ich następnie zamordować. Fabián Panisello opowiadał słuchaczom Dwójki o możliwych interpretacjach tej opery w kontekście politycznym i psychologicznym.

***

Rozmawiała: Barbara Schabowska

Gość: Fabián Panisello (kompozytor)

Data emisji: 17.09.2016

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mg