13% polskich kierowców przyznaje, że poślizg samochodu na śliskiej nawierzchni stanowi dla nich poważny problem. To dlatego, że dla wielu z nich jest to sytuacja rzadko spotykana na drodze. Na kursach prawa jazdy nikt tego nie uczy, a szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy nie są (niestety) obowiązkowe.
"Tylko spokój może Was uratować!".
Gdy koła samochodu tracą przyczepność, najważniejsze to zachować zimną krew. Opanowanie zdobywa się jednak głównie przez doświadczenie – najłatwiej wyćwiczyć wychodzenie z poślizgu na specjalnych płytach poślizgowych albo w warunkach do tego przystosowanych - mówi Marcin Grzebieluch ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Carevent.
00:27 Doświadczenie wychodzenia z poślizgu (Na luzie/PRK) Doświadczenie wychodzenia z poślizgu (Na luzie/PRK)
Jak zachować się na śliskiej nawierzchni, gdy samochód traci przyczepność?
- nie używaj hamulca - hamuj silnikiem;
- nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą;
- jeśli hamowanie jest nieuniknione, manewr wykonaj delikatnie, hamując pulsacyjnie.
Lepiej natomiast zapobiegać takim sytuacjom. Jak to zrobić? Odpowiedź jest banalna, lecz nie dla każdego oczywista:
00:06 Jak zapobiegać poślizgowi? (Na luzie/PRK) Jak zapobiegać poślizgowi? (Na luzie/PRK)
-
Opony dla poślizgu
Warto też zadbać o odpowiedni stan opon i ciśnienia w kołach. Zużyta i niedopompowana opona traci przyczepność na mokrej nawierzchni już przy prędkości 50 km/h. Marcin Grzebieluch nie jest zwolennikiem opon całorocznych – "Zdecydowanie lepiej przygotować sobie oddzielne opony na zimę, oddzielne na lato".
Ekspert zauważa też, że duże różnice temperatury mogą wpływać na ciśnienie w kołach. Dlatego warto regularnie podjeżdżać na stację benzynową i podpinać koła do kompresora.
01:01 Opony sposobem na poślizg (Na luzie/PRK) Opony sposobem na poślizg (Na luzie/PRK)
Warunki jazdy a poślizg
Poślizg to niebezpieczna sytuacja, która zdarza się nie tylko na mokrej nawierzchni. Paradoksalnie czasem dobre warunki jazdy i sucha jezdnia usypiają czujność kierowców. Zwiększają oni prędkość, ale zapominają, że w przypadku gwałtownego hamowania samochód może stracić przyczepność.
"Poślizg na suchym asfalcie przy prędkości 100 km/h może być o wiele bardziej niebezpieczny, niż taki na drodze pokrytej śniegiem przy prędkości 20 km/h" - podkreśla Marcin Grzebieluch.
00:33 Gorsze warunki, mniejsza szansa na poślizg? (Na luzie/PRK) Gorsze warunki, mniejsza szansa na poślizg? (Na luzie/PRK)
Trudne zimowe warunki zmuszają kierowców do zmniejszenia prędkości i większej czujności. To powinno spowodować, że uda się uniknąć niekontrolowanego poślizgu. Zatem - szerokości, przyczepności!
Autor: Patryk Michalski
Gość: Marcin Grzebieluch – Szkoła Bezpiecznej Jazdy Carevent.
CZYTAJ TAKŻE: