Nowe Technologie

Platforma e-commerce 3.0

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2012 00:00
Nowe podejście do obsługi sprzedaży wielokanałowej proponuje firma hybris. Nowe rozwiązania handlowe trzeciej generacji Shopping 3.0 pozwalają obsłużyć klientów, którzy dzisiaj oczekują obsługi swoich decyzji zakupowych dokonywanych prosto ze smartfona.
Platforma e-commerce 3.0
Foto: Glow Images/East News

 

Instytut KMU FORSCHUNG AUSTRIA przeprowadził niedawno badanie, na zlecenie austriackiego Związku Handlowego, z którego wynika, że handel na odległość (czyli sprzedaż wysyłkowa, detaliczna sprzedaż przez Internet czy telezakupy) zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Choć sprzedaż za pośrednictwem różnych kanałów ma już ugruntowaną pozycję (katalogi, strony internetowe, sklepy itp.), firmom brakuje zwykle integracji wszystkich kanałów dystrybucji — nierzadko są one po prostu obsługiwane oddzielnie.

 

Shopping 3.0 — olbrzymi potencjał mobilnego handlu elektronicznego

 

W ciągu ostatnich lat zachowanie konsumentów uległo wyraźnej zmianie. Coraz częściej kupujemy w Internecie, a przed ostatecznym zawarciem transakcji porównujemy ceny i sięgamy po informacje za pomocą telefonu komórkowego. Polski rynek branży e-commerce rozwija się niezwykle szybko i oferuje klientom coraz większą liczbę profesjonalnych produktów.

 


  • Jak podają badania, 70% polskich internautów robi zakupy w Internecie, a ponadto przeznacza na nie coraz więcej pieniędzy. W 2011 roku wartość e-handlu w Polsce wzrosła do ponad 17,5 mld zł.

  • Do głównych przyczyn tak dużego wzrostu analitycy zaliczają szersze wykorzystanie Internetu i dynamikę gospodarki. Centre for Retail Research, brytyjska firma zajmująca się usługami analityczno-konsultingowymi dla branży detalicznej, przewiduje, że Polska odnotuje w 2012 roku najwyższy wzrost w branży e-commerce  w Europie wynoszący 24% (dla porównania średnia europejska wyniesie 16,1%).

 

Zakupy przez telefon komórkowy

 

Moda na smartfony przyczyniła się do rozwoju alternatywnych kanałów sprzedaży. Obecnie niemal co trzecia osoba posiada tego typu urządzenie, a coraz liczniejsza grupa korzysta z nich m.in. do szybkiego wyszukiwania informacji lub porównywania cen produktów w sieci. Jak wynika z badania przeprowadzonego niedawno przez firmę badawczą comScore, co ósmy posiadacz smartfona w Europie wykorzystuje go do robienia mobilnych zakupów.

 

Eksperci są zgodni, że telefony komórkowe staną się w najbliższych latach najważniejszym kanałem sprzedaży, obok sklepów tradycyjnych i Internetu. Obecnie jednak niewiele przedsiębiorstw udostępnia łatwe w obsłudze aplikacje mobilne, które odpowiadałyby wymaganiom klientów i byłyby zgodne ze wszystkimi urządzeniami — co w dużym stopniu frustruje użytkowników.  Coraz bardziej popularne staje się  również skanowanie kodów QR, za pomocą których klienci mogą szybko i prosto uzyskiwać informacje handlowe.

 

Klienci korzystający równolegle ze wszystkich kanałów wydają o 20% więcej

 

W lutym 2011 r. analitycy z IDC Retail Insights przeprowadzili na zlecenie firmy hybris badanie, w którym zauważono istnienie nowego trendu w zakresie korzystania z kanałów sprzedaży. Słowem kluczowym jest tu omnichannel, czyli zakupy za pośrednictwem wszystkich kanałów równocześnie. Klienci kupujący za pośrednictwem wielu kanałów (ang. multichannel) korzystają z różnych kanałów sprzedaży jeden po drugim, natomiast klienci typu omnichannel wykorzystują podczas podejmowania decyzji o zakupie równolegle różne możliwości. Analitycy doszli również do wniosku, że kupujący typu omnichannel wydają o 20% więcej niż użytkownicy typowej sprzedaży wielokanałowej. Ponadto cechują się oni dużą lojalnością wobec marki i zachęcają swoich przyjaciół i znajomych do stałego kupowania u ulubionych sprzedawców. Niemiecki portal ibusiness.de opisał 13 trendów w marketingu online w 2011 roku.

 


  • Jednym z nich jest „granulacja komunikacji”: nie istnieje już tylko jeden kanał, przez który przedsiębiorstwa mogą komunikować się ze swoimi klientami — muszą one obsługiwać jednocześnie wiele różnych kanałów i przesyłać informacje za ich pośrednictwem. Dlatego firmy muszą nauczyć się nowych form komunikacji z poszczególnymi jednostkami, a nie z grupami. Tylko w ten sposób mogą nawiązać kontakt z użytkownikiem typu omnichannel i znacznie podnieść swoje obroty.



Czytaj także

Jak chronić biznes e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Handel w dużej mierze przeniesiony został do WWW, wprowadzając współczesny biznes do wirtualnej rzeczywistości. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niskie bezpieczeństwo rynku e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2012 00:00
W świetle badań przeprowadzonych przez Unizeto Technologies w ramach Raportu pokonkursowego Bezpieczny eSklep 2012 okazuje się, że nieufność nie jest bezzasadna - jedynie 26% przebadanych sklepów posiada podstawowe zabezpieczenie.
rozwiń zwiń