Rozwiązanie Extended Sites, nie jest sklepem internetowym w klasycznej postaci, który trzeba zatowarować i troszczyć się o jego obsługę – pozyskiwanie dostawców czy uzupełnienie oferty. W tym przypadku mamy do czynienia z narzędziem do monetyzowania ruchu na stronie.
Jest to zatem dobra propozycja dla tych którzy mają stronę, która generuje ruch rzędu kilkuset tysięcy odsłon miesięcznie i chcieliby na tym zarobić. Takie strony nie mają co liczyć na przychody z kampanii banerowych, zważywszy na stawki narzucone przez domy mediowe i duże portale.
W istocie jest to jeden z nielicznych modeli biznesowych, który pozwala zarabiać wydawcom dysponującym interesującą treścią, aczkolwiek trafiającą do niszowego odbiorcy.
W przypadku rozwiązania Extended Sites rolą właściciela strony jest umiejętne pokierowaniem istniejącym ruchem tak by znalazł się on w sklepie i w nim dokonał zakupu. Ruch na stronie pojawia się więc w zupełnie w innym celu niż zakupy. Zakup jest jedynie dodatkiem, monetyzującym tenże ruch. Partner za sprzedany na jego stronie towar otrzymuje prowizje, dostawca usługi sprzedając towar z magazynu centralnego zarabia na marży, bazując na dużych upustach od dostawców.
Co po stronie posiadacza witryny?
Podstawowym elementem niezbędnym do osiągania zysków - jest znaczny ruch na stronie. Jeśli warunek jest spełniony jedynym kosztem jest wdrożenie systemu, czyli podpięcie odpowiedniego skryptu. Całość sklepu w postaci szablonu przygotowywana jest przez dostawcę usługi.
Poza kosztem wdrożenia, właściciel strony nie ponosi innych kosztów, oraz co ważne nie zajmuje się "obróbką" oferty czy obsługą zapytań klienta czy pakowaniem i wysyłką. Jest to po części model podobny do afiliacji, z tym że pozwala partnerowi promować swoją markę sprzedażową ( np. sklep machina.pl ) a nie markę np. stereo.pl.
Warunki prowizyjne są zależne od przewidywanego ruchu w poszczególnych kategoriach. Progi są ruchome, wraz ze wzrostem obrotów oferowane są lepsze warunki współpracy.
Dla przykładu – w kategorii elektronika prowizja kształtuje się na poziomie 4% przy obrocie do 100 tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku bardziej zyskownych kategorii prowizje mogą sięgać 9 procent. Cała obsługa logistyczna, posprzedażna i gwarancyjna jest po stronie dostawcy usługi.
Dobrze skorelowani
Posiadanie samego sklepu nie daje gwarancji zarobku – aby przynosił zyski trzeba zadbać o jego dobrą promocję na stronie. W praktyce oznacza to dopasowanie oferty sklepu do treści strony. W przypadku forum poświęconego literaturze, najlepiej sprawdzą się linki do sklepu z książkami i płytami zamieszczone obok wpisów, lub bezpośrednio w treści artykułów i komentarzy.
Extended Sites uruchomiony dla jednej z lokalnych rozgłośni radiowych działa tak, że na stronie tejże rozgłośni widnieje zakładka „sklep z ofertą muzyki, filmy gier i książek”. Prowadząc audycję, prezenter opowiadający o najnowszej płycie Lennego Kravitz'a kieruje słuchacza do sklepu - by tam w specjalnej cenie dla słuchaczy radia x nabył tenże kompakt. W przypadku serwisu machina.pl - opisując, recenzując danego artystę, daną płytę - czytelnik kierowany jest do sklepu, gdzie od razu bez opuszczania strony machina.pl może dokonac zakupu.
W przypadku ciekawego kontentu skorelowanego z ofertą sklepu można liczyć na zyski. Trzeba jednak pamiętać, że „nie ma darmowych obiadów” - potrzeba trochę sprytu i systematycznych wysiłków, aby przyciągnąć uwagę czytelnika, który być może jest potencjalnym klientem.