W ciągu 3 lat komputery zamierza wymienić 80 proc. Polaków. Najważniejsze dla konsumentów są parametry techniczne, marka i cena - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Pentor. Choć informacje o sprzęcie czerpiemy z internetu, to jednak po zakup wybieramy się najczęściej do specjalistycznego sklepu. Na zakupy online decyduje się jedynie 17 % badanych.
W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 3,2 mln komputerów. - Od połowy do nawet 3/4 stanowiły urządzenia przenośne - wylicza Aleksandra Stanisławska z Rzeczpospolitej. W tym roku ta liczba może się zwiększyć, bo już w pierwszym kwartale sprzedawcy detaliczni widzą szybki wzrost sprzedanych maszyn, właśnie przenośnych.
- Mobilność i długi czas żywotności baterii sprawiają, że człowiek chce mieć ten sprzęt bliżej siebie. Wszystkie aplikacje, czy portale społecznościowe sprawiają, że mobilność jest na wyciągnięcie ręki - mówi Marcin Morawski z firmy Toshiba, która zleciła badanie.
Przyszłością są ultrabooki. Laptopy lekkie, cienkie i z wydajną baterią. - Bardzo mobilne - dodaje Aleksandra Stanisławska. - Im cieńszy i lżejszy sprzęt elektroniczny tym chętniej jest wybierany. Również rodzaj oprogramowania powinien uwzględniać to, że użytkownik chce korzystać z tego sprzętu w każdym miejscu i chce mieć swobodę dostępu do swoich danych, czy do internetu.
Rozmawiał Robert Lidke.