Nowe Technologie

Człowiek jako platforma mobilna

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013 10:11
Smartfony i tablety to już anachronizm – według antropolog współpracującej z Intelem technologia stanie się naprawdę osobista i zacznie przenikać miejsca i przestrzenie, w których mieszkamy i przez które się przemieszczamy.
Człowiek jako platforma mobilna

Dr Genevieve Bell z Intela nakreśliła globalną wizję firmy, dotyczącą mobilności i czterech potrzeb wszystkich ludzi, związanych z przyszłymi technologiami: aby były naprawdę osobiste, aby ułatwiały życie, aby pozwalały zatrzymać cenne chwile i aby umożliwiały samodoskonalenie.

Ilustrując swoje koncepcje, dr Bell posiłkowała się przykładami badań prowadzonych przez Intel i firmy trzecie, w zakresie inteligentnych ubrań, energooszczędnego krzemu i technologii kontekstowych, reagujących na otoczenie.
Współpracując z Intelem, globalna społeczność projektantów i inżynierów może tworzyć wizje technologii mobilnych, które wykraczają poza możliwości dzisiejszych urządzeń, przenikając i scalając infrastrukturę, dane, miejsca i ludzi.

Nie istnieje jedna, lecz 7 miliardów przyszłości urządzeń mobilnych, stwierdziła dr Genevieve Bell, specjalistka z dziedziny antropologii i stypendystka Intela, podczas konferencji Intel Developer Forum. Wyjaśniając w jaki sposób człowiek zawsze był i będzie platformą mobilną, dr Bell przywoływała historyczne przykłady wykorzystywania technologii do zwiększenia możliwości ludzkiego ciała, wzmocnienia go fizycznie, niwelowania jego niedoskonałości i poszerzenia możliwości skutecznego działania.
„Technologie już od wieków zmieniają oblicze ludzkości. Na przyszłość rozwiązań mobilnych wpływać będą nie tylko postępująca zgodnie z prawem Moore’a miniaturyzacja systemów przetwarzania danych, lecz także wzrost światowej populacji” – wyjaśniała dr Bell. „Powinniśmy czerpać inspirację nie tylko z nowych możliwości technologicznych, ale również z potrzeb ludzi. Nie chodzi o kształtowanie jednej, lecz 7 miliardów przyszłości.”

Mobilna przyszłość – czego potrzebują ludzie?

Badania antropologiczne prowadzone przez dr Bell dla Intela rzucają światło na ludzkie pragnienia i frustracje związane z technologią. Opierając się na danych z ponad 250 tys. wywiadów przeprowadzonych w 45 krajach, badaczka zaprezentowała publiczności, złożonej z przedstawicieli branży technologicznej, cztery uniwersalne potrzeby ludzi na całym świecie, dotyczące przyszłych technologii, które są naprawdę osobiste, uwalniają od ciężaru najbardziej uciążliwych codziennych zajęć, pomagają zatrzymać cenne chwile i pozwalają realizować potencjał bycia kimś lepszym.
Zademonstrowane przykłady “inteligentnych ubrań” z berlińskiego Instytutu Fraunhofera ukazują sposób, w jaki coraz bardziej zminiaturyzowana technologia stanie się w końcu niewidoczna i rozproszy się w przedmiotach i miejscach, z których korzystamy. Rowerzysta w kurtce z elastycznymi układami scalonymi wszytymi w materiał pokazywał jak ubranie zaczyna migać na czerwono, kiedy rower hamuje.
Już ten jeden przykład stanowił ilustrację wszystkich czterech typów potrzeb dotyczących przyszłych technologii mobilnych. Rowerzysta może cieszyć się osobistym i nieprzerwanym doświadczeniem jazdy na rowerze, nie przejmując się koniecznością obsługi świateł umieszczonych w kurtce. Kurtka jest też sposobem poszerzenia możliwości ciała, zapewniając większą widoczność i pozwalając na bezpieczną jazdę o każdej porze dnia i nocy.

Jakich elementów składowych technologii potrzebujemy?

Dr Bell podkreślała, że realizacja wymienionych potrzeb wymaga od Intela i społeczności inżynierów i projektantów myślenia wykraczającego poza ramy dzisiejszych urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, i uwzględniania szerszej perspektywy, w skład w której wchodzą również infrastruktura, osobiste dane, miejsca i ludzie. W przyszłości najlepsze technologie będą nawiązywać interakcje z całym otoczeniem użytkownika, a tym samym staną się naprawdę osobiste. To z kolei wpłynie na rozwój poszczególnych składników technologicznych, takich jak nowe rodzaje krzemu, systemy operacyjne, oprogramowanie pośredniczące, aplikacje czy usługi.
„Realizacja tej globalnej wizji wiąże się z prowadzeniem nieustającego dialogu pomiędzy możliwościami oferowanymi przez nowe technologie a potrzebami konkretnych użytkowników” – mówiła dr Bell. „Intel stworzy najlepsze technologie i nawiąże współpracę z wiodącymi producentami rozwiązań z całego świata, aby urzeczywistnić te nowatorskie cele.”

Naprawdę osobiste technologie mobilne muszą być energooszczędne

Dr Bell tłumaczyła również, że przyszłe technologie mobilne będą musiały być o wiele bardziej energooszczędne niż rozwiązania, którymi dysponujemy obecnie. Urządzenia, które będą coraz lepiej rozumieć użytkowników, będą nieustannie czuwać i zbierać informacje, korzystając z minimalnego poziomu zasilania. Opisując wiążące się z tym możliwości, Mike Bell, wiceprezes New Devices Group z Intela, dołączył do dr Bell podczas demonstracji eksperymentalnego mikroprocesora, zasilanego baterią wykonaną z kieliszka wina. Urządzenie potrafiło pobrać energię, zebrać dane z otoczenia i przesłać obrazy do wyświetlacza eInk.
“Niski pobór energii jest niezbędnym warunkiem rozwoju urządzeń noszonych na ciele i czujników rozmieszczonych w przestrzeni, gdzie ładowanie baterii i obecność kabli zasilających jest utrudnione lub wręcz niemożliwe” – mówił Mike Bell. „Jedynie po spełnieniu tego warunku technologia stanie się naprawdę osobista i zacznie przenikać miejsca i przestrzenie, w których mieszkamy i przez które się przemieszczamy.”

Znaczenie technologii kontekstowych reagujących na otoczenie

Oprogramowanie pośredniczące, które umożliwia urządzeniom zrozumienie kontekstu, w jakim działa użytkownik, jest kolejnym ważnym elementem, nieodzownym w pracy projektantów aplikacji i usług oferujących prawdziwie osobisty sposób korzystania z technologii mobilnych. Podczas pokazu funkcjonowania technologii kontekstowej, smartfon rozpoznawał kiedy dwójka użytkowników znajdowała się blisko siebie, nieustannie nasłuchując i rozpoznając głosy wychwytywane przez mikrofon urządzenia. Zebrane informacje służyły do stworzenia listy sugerowanych pobliskich punktów usługowych, takich jak restauracje – rekomendacje mogły być dostosowane do preferencji pary lub grupy osób. Np. osoba znajdująca się blisko przyjaciół otrzymałaby inne sugestie niż ktoś, kto byłby blisko swoich dzieci lub współpracowników.
W innej demonstracji dr Bell prezentowała sposób, w jaki reagowanie na kontekst może przysłużyć się równoważeniu potrzeby bezpieczeństwa i wygody. Smartfon monitorujący sposób chodzenia danej osoby był w stanie rozpoznać jej tożsamość i udostępnić konkretne funkcje urządzenia. Dr Bell zauważyła, że takie podejście do kwestii zabezpieczeń stanowi podstawę dla ciekawego modelu bezpieczeństwa przyszłych urządzeń mobilnych.
Podsumowując prezentację dr Bell, Peter Biddle, główny menadżer Intel Cloud Services, zaprezentował znajdujący się na etapie badań projekt usługi chmurowej, oferującej dostęp do panelu informującego o poziomie bezpieczeństwa osobistych danych użytkownika we wszystkich urządzeniach i serwisach społecznościowych.



autor: Robert Kamiński