Nowe Technologie

IT jak dobrze skrojony garnitur

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2013 09:40
Chmurowe czy stacjonarne – przed takim wyborem stają firmy, które decydują się na korzystanie ze specjalistycznych rozwiązań informatycznych usprawniających ich pracę.

Zanim jednak zapadnie decyzja o wyborze konkretnego produktu czy usługi, warto lepiej poznać oba modele i odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań dzięki którym oferta zostanie skrojona na miarę.

Jakie są potrzeby firmy i jej specyfika?

Każde przedsiębiorstwo ma odmienne potrzeby i oczekiwania co do rozwiązań IT. Są one zależne od wielu czynników, m.in. wielkości firmy, jej profilu biznesowego, struktury organizacyjnej czy lokalizacji oddziałów. Sprecyzowane oczekiwania wobec systemu oraz jasne określenie obszaru, który wymaga usprawnienia, jest w tym przypadku kluczowe. Przykładowo, firma poszukująca rozwiązania IT do komunikacji grupowej – systemu telekonferencyjnego, powinna najpierw zastanowić się jak często jej pracownicy potrzebują kontaktu na odległość, ile osób bierze udział w takim spotkaniu, czy obecni są na nim również goście z zagranicy lub czy poza przekazem dźwięku potrzebuje również opcji prezentowania dokumentów.

Jak szybko firma się rozwija?

Odpowiedź na pytanie o dynamikę rozwoju przedsiębiorstwa dostarcza firmie wskazówek dotyczących samego modelu, w którym interesujące ją rozwiązanie IT powinno działać. Na rynku dostępne są rozwiązania stacjonarne oraz te działające w modelu chmury obliczeniowej (ang. cloud computing). W przypadku firm, w których liczba pracowników powiększa się niemal z miesiąca na miesiąc polecany jest model bardziej elastyczny – cloud computing. Usługi w chmurze charakteryzują się skalowalnością, co oznacza, że system IT rośnie razem z firmą, a wszelkie zmiany odbywają się w prosty, niemal naturalny sposób. Przykładowo, uruchomienie nowego stanowiska dla telemarketera w chmurowym call center wiąże się jedynie z wyposażeniem go w komputer z dostępem do sieci Internet i zestaw słuchawkowy. Pracę może rozpocząć od zaraz.

Czy firma ma pracowników w terenie?

Tryb pracy członków zespołu to również kwestia, którą należy uwzględnić przy wyborze odpowiedniej oferty. Jeśli duża część zadań wykonywana jest przez pracowników zdalnie, firma powinna mieć to na uwadze, decydując się na jeden z modeli funkcjonowania usług. Warto zaznaczyć, że z rozwiązań typu on-site, które wymagają instalacji w siedzibie klienta, będą mogli korzystać jedynie pracownicy, którzy aktualnie przebywają w firmy. Mając pracowników w terenie powinniśmy skłaniać się raczej w kierunku rozwiązań działających w modelu cloud computing, do których dostęp możliwy jest wszędzie tam, gdzie dostępna jest sieć Internet.

Czy firma dysponuje zapleczem IT?

Wybierając odpowiednie rozwiązanie, warto mieć na uwadze również zaplecze informatyczne jakim dana firma aktualnie dysponuje - chodzi o specjalistów IT. Posłużmy się przykładem - rozważając wdrożenie, np. stacjonarnej centrali telefonicznej w przedsiębiorstwie powinniśmy liczyć się z tym, że za bieżące administrowanie systemem oraz za wprowadzanie wszelkich aktualizacji odpowiedzialna powinna być osoba z wiedzą techniczną w tym zakresie. O ile w przypadku większych firm i licznych zespołów IT nowe obowiązki będą do pogodzenia z dotychczasowymi zadaniami, o tyle w przypadku mikro czy małych przedsiębiorstw, w których kwestie techniczne spoczywają często w rękach jednej osoby lub firmy zewnętrznej, będzie to trudniejsze. W tym przypadku warto rozważyć wybór wirtualnej centrali telefonicznej PBX w chmurze obliczeniowej, w której za wdrożenie, bieżące wsparcie techniczne oraz aktualizacje platformy odpowiada w całości dostawca usługi.


Obecna oferta rynkowa dostawców rozwiązań IT jest tak bogata, że każde przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości, znajdzie coś dla siebie. Pamiętajmy jednak, że decyzja o wdrożeniu konkretnego systemu powinna być przede wszystkim przemyślana i to nie tylko pod względem finansowym, ale głównie od strony oczekiwań i potrzeb naszej firmy. Model, w którym dane usługi będą funkcjonować musi pasować pod każdym względem. Na zakup „kota w worku”, szczególnie w kryzysie, nikt nie może sobie pozwolić.

 



autor: Jacek Piątkowski

Czytaj także

Publiczna, prywatna czy hybrydowa który rodzaj chmury wybrać?

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2013 15:23
Decyzja o wyborze danego typu środowiska chmurowego zależy od usług, z których aktualnie korzysta przedsiębiorstwo oraz możliwości optymalnej integracji wybranego modelu z istniejącą infrastrukturą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Migracja do BYOD dla firm

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013 12:03
Alcatel-Lucent poinformował o nowym pakiecie rozwiązań, które ułatwiają przedsiębiorstwom przejście na przetwarzanie w chmurze i stosowanie bardziej ekonomicznych modeli biznesowych przy wprowadzaniu usług komunikacyjnych dla pracowników w coraz większym stopniu mobilnych i wykorzystujących różnorodne aplikacje.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Chmura obliczeniowa pomoże szpitalom

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2013 09:00
Chmura obliczeniowa pozwala skrócić czas wdrożenia systemu Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) z 18 miesięcy do mniej niż roku. To ważne, bowiem nowe przepisy, które wymuszają rezygnację z prowadzenia papierowej dokumentacji, wchodzą w życie już 1 sierpnia 2014 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Biuro w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2013 09:32
Cloud computing zyskuje na znaczeniu i popularności i będzie, zdaniem wszystkich analityków branży IT, coraz powszechniej obecny w przedsiębiorstwach.
rozwiń zwiń