W badaniu przeprowadzonym we wrześniu br. wzięło udział 828 mikro- i małych firm, zarejestrowanych w serwisie Firmy.net. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące m.in. miejsc, w których promują swoją ofertę w sieci, wykorzystywanych dodatkowych narzędzi e-marketingowych, a także odbytych szkoleń i najchętniej odwiedzanych przez nich serwisów internetowych o tematyce biznesowej. Badanie miało charakter otwarty – respondenci spontanicznie udzielali odpowiedzi na zadawane pytania.
MŚP najchętniej reklamują się w internecie w...
Google – to właśnie ta wyszukiwarka jest wciąż najpopularniejszym miejscem promocji polskich mikroprzedsiębiorców. Reklamuje się tam - przy pomocy adwords lub też przez pozycjonowanie swojej strony internetowej - 14,3 proc. małych przedsiębiorstw. Polskie firmy są jednak świadome, że to nie wystarcza i dlatego chętnie prezentują swoją ofertę na innych portalach. Pośród nich zdecydowanie najpopularniejsze są internetowe katalogi i wyszukiwarki firm, które często zastępują najmniejszym firmom własną stronę www. Przedsiębiorcy najczęściej rejestrują się w wielu takich serwisach.
- Oprócz obecności w katalogu Firmy.net, aż 11,3 proc. respondentów badania w sposób spontaniczny potwierdziło rejestrację w PF.pl, 6,2 proc. w Zumi.pl, 4,3 proc. w PKT.pl.
- Utrzymuje się również trend korzystania z portali ogłoszeniowych/aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej, na czym najbardziej zależy małym firmom. Wśród tych serwisów najpopularniejsze pozostaje Allegro.pl, które spontanicznie wskazało 3,9 proc. ankietowanych.
- Zwiększa się również odsetek firm promujących się w portalach z ogłoszeniami lokalnymi (m.in. Tablica.pl – 7,9 proc., Gumtree.pl – 3,1 proc., oraz Gratka.pl – 2,4 proc.). 8,7 proc. przedsiębiorców wybiera serwisy związane typowo z ich branżą, a 6 proc. portale regionalne. Stosunkowo mało popularne są porównywarki cen, które wskazało 1,6 proc. respondentów.
Stosowane narzędzia do e-promocji
Pośród najpopularniejszych narzędzi do promowania się w sieci nadal najpopularniejszym jest posiadanie własnej strony www (13,2 proc. spontanicznych wskazań) i jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (13,4 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się: Facebook (8,9 proc.), Google AdWords (5,3 proc.), Google Analytics (4,1 proc.), sklep internetowy (3,5 proc.). Zaledwie 2,5 proc. korzysta z mailingu i narzędzi mailingowych, 2 proc. z Google Maps, 1,3 proc. z Google+, a tylko 0,9 proc. z oprogramowania do SEO.
Jeśli przyjrzeć się narzędziom online wykorzystywanym przez małe firmy, widać, że przedsiębiorcy mają jeszcze sporo do nadrobienia. Chętnie stosują standardowe rozwiązania, takie jak www czy SEO, zapominając o tych bardziej zaawansowanych. Wyraźnie wskazuje to potrzebę dostępu do wartościowych źródeł wiedzy, które w przystępny sposób przybliżą im informacje z zakresu e-marketingu i pomogą pokonać bariery przed korzystaniem z bardziej zaawansowanych narzędzi internetowych – komentujeMichał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, właściciela portalu Firmy.net.
Skąd firmy czerpią wiedzę potrzebną do prowadzenia biznesu?
Przeprowadzający badanie serwis Firmy.net założył, że wiedzę potrzebną do prowadzenia biznesu firmy czerpią przede wszystkim ze szkoleń i mediów.
W jakich szkoleniach w ciągu ostatniego roku wzięli zatem udział przedsiębiorcy?
- Przede wszystkim w branżowych (25,06 proc.),
- z zakresu finansów i podatków (13,78 proc.)
- oraz IT i marketingu (po 9,77 proc. wskazań).
- Z kolei do najchętniej odwiedzanych portali o tematyce biznesowej należą: Money.pl (23,8 proc. wskazań), Onet.pl (8,5 proc.) i PB.pl (7,9 proc.).
autor: Materiały prasowe