Aby pójść o krok dalej i stworzyć stronę działającą na zasadzie dobrej wizytówki, zastosować należy żelazne zasady perfekcyjnego przedstawiania firmy w Sieci.
1. zasada – domena i interfejs to podstawa
Pierwsze wrażenie robisz tylko raz. Dobra domena powinna charakteryzować się przede wszystkim prostotą – być chwytliwa i łatwa do zapamiętania, ale także dobrze przystająca do nazwy lub profilu działalności. Jak powtarzają specjaliści – nic nie przebije końcówki .pl. W dalszej kolejności stoją .com, .eu, i .org., a a nimi - .net, .biz, .info i tym podobne. Jeśli idealna domena jest nieosiągalna możemy pokusić się o kreatywne wykorzystanie domen narodowych np. .fm (Mikronezja), .tv (Tuval) czy .cd (Republika Kongo).
- Domena wpływa także na pozycjonowanie - gdy nazwa zostanie zbudowana na podstawie najczęściej występujących słów kluczowych w wyszukiwarce Google, możemy liczyć na wyższą pozycję w wyświetlonych wynikach – dopowiada Michał Trziszka, CEO w firmie Cal.pl.
Ważne jest rzetelne przygotowanie i wartościowe merytorycznie zaprezentowanie zawartości. Zupełną bazę dla dalszych działań stanowi dobrze rozplanowany interfejs. Nawigacja musi charakteryzować się wysoką funkcjonalnością, intuicyjnością, przejrzystością i dobrze prezentować ofertę firmy.
2. zasada – działaj planowo i spójnie, patrząc na cel
Wszystkie elementy tzw. komunikacji wizualnej, a więc części składowe wizerunku firmy prezentowane na zewnątrz, muszą dobrze ze sobą współgrać. Tyczy się to także witryny firmy, która musi być spójna z polityką firmy i prezentowanymi wartościami (np. inaczej wyglądać musi strona firmy stawiającej na zaufanie, a inaczej – na innowację).
Zastosowany układ zawartości, budowane wypowiedzi, ale także kolory i typografia muszą odnosić się do stosowanego papieru firmowego, wizytówek, ulotek, loga etc. Określ cel działania (np. pozyskanie klientów indywidualnych, promocja nowej gałęzi produkcji) i traktuj witrynę jako narzędzie służące do jego realizacji.
3. zasada – zaprezentuj profil działalności
Budowanie witryny w oparciu o gotowe szablony w wielu przypadkach stanowi drogę na skróty, która nie zaprocentuje w oczekiwany sposób. Pełne dopasowanie do charakterystyki działalności zapewni jedynie witryna WWW tworzona od zera, w pełnym odniesieniu do segmentu runku i oferowanego portfolio, ale także do historii, misji i doświadczeń. Błędem jest decydowanie się jedynie na dobrze wyglądającą witrynę, ponieważ jest przejrzysta i czytelna. Każdy z elementów strony i z zastosowanych rozwiązań musi zostać w pewien sposób wytłumaczone.
4. zasada – patrz do kogo mówisz
Nie traćmy z oczu odbiory końcowego, stanowiącego adresata tworzonej witryny. Skonstruowanie potencjalnego profilu internauty pomoże nam w określeniu jego kompetencji informatycznych, co przekłada się na możliwości nawigacyjne, obsługę aplikacji czy intuicyjność działań. Poznanie wieku, wykształcenia, zainteresowań i odwiedzanych stron pozwoli na sprawną ocenę oczekiwań wobec witryny, możliwości poznawczych czy ograniczeń.
5. zasada – niezawodność i bezpieczeństwo w cenie
Pozwolenie na występowanie błędów, wpływających na niezawodność, szybkość ładowania się czy występowanie częstych, długotrwałych przestojów jest najszybszą drogą do straty klientów. Internauta już po kilku sekundach rezygnuje z bezskutecznych prób wejścia i zazwyczaj więcej nie wraca do niej.
Podobnie jest z kwestiami zabezpieczeń. Podstawowym sposobem zdobycia zaufania jest zabezpieczenie certyfikatem SSL. Stanowi on gwarancję szyfrowania przesyłanych informacji, uniemożliwiając tym samym jakiekolwiek ich przejęcie. Stronę, której można w pełni zaufać, rozpoznajmy poprzez pojawienie się żółtej kłódki, rozpoczęcie adresu od https:// w przeglądarce, a najbezpieczniejszą z opcji – także po zamalowaniu pasku adresu w przeglądarce na kolor zielony.
- Certyfikaty stosowane są przez firmy i instytucje, które na stronach internetowych wymagają maksymalnej ochrony, obsługując np. płatności kartami kredytowymi, wymagając podania danych uwierzytelniających i przetwarzając zbiory danych osobowych, których przechwycenie stanowiłoby klęskę wizerunkową marki – precyzuje Michał Trziszka.
6. zasada – pamiętaj o aktualizacjach
Nikogo nie interesują promocje z 2007 roku, czy życzenia Bożonarodzeniowe, wiszące na stronie przez cały rok. Dobra strona WWW musi zawierać zawsze aktualne informacje, interesujące z punktu widzenia klienta. Część stron, pełniących jedynie funkcję internetowych wizytówek, nie wymaga stałych aktualizacji, prezentując główne, niezmienne informacje o firmie – głównie oferta i teleadresowe. Jedynie w tym przypadku można zrezygnować z dodawania nowych informacji. W pozostałych – aktualizacje pokazują, że firma prężnie działa, stale myśląc o klientach.