Nowe Technologie

MŚP nie wykorzystują internetu

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2013 05:12
Polski sektor MŚP ma ciągle duży ale nie wykorzystany potencjał. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w swoim raporcie o transgranicznej działalności polskich sklepów internetowych podaje, że firmy średnie generują 26 proc. ruchu w zagranicznych zamówieniach. Większe firmy to jedynie 6 proc. tego wolumenu.
MŚP nie wykorzystują internetu
Foto: Glow Images/East News

 

W internecie istnieje wiele narzędzi, które wspierają i mogą wspierać obecność polskich firm za granicą. Często przedsiębiorstwa nie zdają sobie sprawy z istnienia tego typu możliwości. Mamy m.in. program pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, Internetowa Rewolucja bez Granic, w którym wraz z innymi partnerami umożliwiamy polskim firmom rozpoczęcie działalności na innych rynkach” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Hryniewicz-Bieniek z Google Polska.

Ponad połowa małych i średnich firm nie postrzega Internetu jako narzędzia dotarcia do międzynarodowych klientów i nie jest też świadoma możliwości promocyjnych, jakie daje sieć. Tymczasem aż 68 proc. firm przyjmujących zamówienia z innych krajów Unii Europejskiej za pośrednictwem WWW, to firmy małe.

Po raz pierwszy Internetowa Rewolucja została ogłoszona niemal cztery lata temu. Daje ona każdej małej i średniej firmie możliwość zarejestrowania za darmo domeny, stworzenia pierwszej strony WWW, umieszczenia wizytówki na mapach internetowych czy też np. wypróbowania kampanii w sieci.

 – Wiąże się to nie tylko z utworzeniem strony np. w domenie '.eu', ale też ze wsparciem promocyjnym, czyli z pierwszą kampanią w 26 różnych językach, w zależności od tego, jakie są potrzeby danej firmy, danej branży, Dostarczamy również wiele narzędzi, które umożliwiają analizę zagranicznych rynków, czyli zorientowanie się w potencjalnym popycie, w tym np. jaka jest konkurencja  – mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek.

Polscy przedsiębiorcy korzystają z sieci jedynie w podstawowym zakresie. Tylko 31 proc. ma stronę WWW, a 6 proc. sklep internetowy w innej niż polska wersji językowej. Jednocześnie tylko co druga firma korzysta z internetowych tłumaczy, mimo że słyszało o nich aż 85 proc. z nich. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o promocję zagraniczną. Jedynie 13 proc. małych i średnich firm reklamuje się w językach innych niż polski, a co dziesiąty podmiot w ogóle planuje takie działania.

„To, o czym mówimy, jest za darmo. Nawet konsultacja przez pierwsze 3 miesiące, jak zacząć kampanię promocyjną za granicą. To wszystko jest w ramach tego programu” – podkreśla Agnieszka Hryniewicz-Bieniek. I dodaje, że jak na razie z takiego rozwiązania skorzystało kilka tysięcy firm.

  • Organizatorami akcji są Google Polska, home.pl i PKPP Lewiatan.

 



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Pracodawco zaprezentuj się online

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2012 00:00
Z raportu sporządzonego przez serwis społecznościowy GoldenLine wynika, że w ciągu ostatnich 9 miesięcy wzrosła liczba firm posiadających swoje profile w biznesowej społeczności internetowej. Obecnie na GoldenLine zarejestrowanych jest ponad 50 tys. przedsiębiorstw z ponad 46 branż, jest to o 11 proc. więcej niż grudniu ubiegłego roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak powstają strony www polskich firm?

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2012 10:00
Jeszcze rok temu mówiło się, że blisko 1/3 polskich firm z sektora MŚP nie posiada własnej strony www. Jak jednak pokazują badania przeprowadzone przez Blink.pl, przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w marketing w sieci, udowadniając, że obecność w internecie to skuteczne narzędzie pozyskiwania nowych klientów.
rozwiń zwiń