Nowe Technologie

Promocje w sklepach internetowych - obalamy mity

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2014 10:20
W sieci możemy znaleźć wiele produktów i usług w promocyjnych cenach. Czy kupując towar w promocji mamy takie same prawa jak w przypadku zakupu produktu ze standardowej oferty sklepu?

Julia Mandel, prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się m.in. w e-handlu, podpowiada jakie prawa i obowiązki mają konsumenci, którzy zakupili produkty w sieci po okazyjnej cenie.

Mit 1 – Nie można zwrócić towaru zakupionego na promocji.

Julia Mandel: Konsumentom kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony na promocji, czy też pochodzi ze standardowej oferty sklepu. Jeśli chcemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, to w ciągu 10 dni od dnia otrzymania przesyłki powinniśmy poinformować o tym sprzedawcę. Niezależnie od prawa do odstąpienia od umowy, kupującym przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli zakupiony w promocji towar jest wadliwy, to konsumenci mogą go zareklamować w sklepie internetowym.

Mit 2 – Reklamacja towaru – kupującym przysługuje voucher a nie zwrot gotówki.

Julia Mandel: W momencie składania reklamacji przedsiębiorca w pierwszej kolejności może zaproponować konsumentowi naprawę lub wymianę towaru na nowy, wolny od wad. Jeśli naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny i może zatrzymać towar. W przypadku gdy wada towaru jest znaczna, klient może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Należy podkreślić, że nie musi się przy tym godzić na voucher na zakupy. Podobnie sytuacja wygląda w momencie odstąpienia od umowy. Zwracając produkt zakupiony w sklepie internetowym kupujący może, ale nie musi skorzystać z zaproponowanego kuponu na zakupy.

Mit 3 – Opóźniona dostawa – kupujący powinni cierpliwie czekać na zamówienie.

Julia Mandel: Jeśli zamówiona przesyłka nie dotarła na czas, wówczas należy skontaktować się ze sklepem internetowym. To właśnie sklep internetowy jest odpowiedzialny za realizację zamówienia. Sprzedawca internetowy ma też możliwość sprawdzenia z dostawcą, co jest przyczyną opóźnień w dostawie. Jeśli w regulaminie sklepu jest informacja, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie lub ewentualne uszkodzenia przesyłki, to jest to zapis niedozwolony.

Mit 4 – Towar można zwrócić wyłącznie w oryginalnym opakowaniu.

Julia Mandel: Zwracany towar powinien być zapakowany w sposób, który umożliwi bezpieczny transport. W tym celu warto skorzystać z oryginalnych opakowań i zabezpieczeń, które były w przesyłce np. ze styropianu. Zawsze należy ostrożnie otwierać paczkę. Tak, aby w przypadku odstąpienia od umowy mieć możliwość ponownego skorzystania z opakowania. Oczywiście sklep nie może odmówić przyjęcia towaru, jeśli produkt zostanie odesłany w innym opakowaniu niż to, które otrzymaliśmy. Sklep może jednak zażądać od konsumenta odszkodowania w sytuacji gdy towar zostanie uszkodzony w trakcie przesyłki. Oryginalne opakowanie z reguły niweluje ryzyko takich uszkodzeń.

Mit 5 – Kupujący może zwrócić każdy produkt zakupiony w sieci.

Julia Mandel: Prawo przewiduje grupę produktów, których nie możemy zwrócić robiąc zakupy przez internet. Powyższa zasada dotyczy m.in. materiałów audio-wizualnych, gier oraz oprogramowania komputerowego. Wymienionych produktów nie możemy zwrócić po usunięciu ich oryginalnego opakowania. W tej sytuacji warto zastanowić się i dokładnie przemyśleć zakup. Wyjątek w prawie do odstąpienia od umowy stanowią również produkty wykonane na specjalne zamówienie klienta np. kalendarz z własnymi zdjęciami. Spersonalizowanych produktów nie można bowiem zwrócić.

Robiąc zakupy przez internet warto znać swoje prawa oraz obowiązki. Znajomość podstawowych zagadnień prawnych sprawi, że zakupy w sieci będą bezpieczne i udane.



autor: Robert Kamiński