Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Kacper Wróblewski 05.02.2018

Dlaczego nauka muzyki jest marginalizowana?

Nie od dziś wiadomo, że edukacja muzyczna od najmłodszych lat ma bardzo pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Buduje wyobraźnię, pobudza kreatywność, uwrażliwia.
Posłuchaj
  • Dlaczego warto muzycznie edukować nasze dzieci? (Reportaż/Trójka)
Czytaj także

shutterstock_785342815 leśne przedszkole 1200.jpg
Polscy rodzice pokochali leśne przedszkola?

Tymczasem w Polsce od lat nauka muzyki jest marginalizowana – choćby w szkołach podstawowych. Na zajęciach muzycznych często uczy się suchych faktów, rzadko śpiewa, a już w wyjątkowych placówkach – gra na jakimś instrumencie. 

– Trzylatki, które teraz do nas trafiły, nie reagują na muzykę, nie ruszają się, nie mówią. To są dzieci obrazu: bajka, komórka, laptop. Te dzieci nie mają powodu, by się odezwać. Jest to o tyle przykre, że muzyka, śpiewanie to naturalna potrzeba. Dostałam w tym roku kilka grup trzylatków, a te dzieci patrzą ze zdziwieniem na mnie. To znak czasów – mówi Joanna Kiełbiewska, muzyk i pedagog.

– Gra na instrumencie, muzykowanie, rozwija możliwości edukacyjne każdego człowieka. Nie chodzi o realizowanie ćwiczeń z podręcznika, zmuszanie do grania na instrumentach, które fałszują, czy śpiewanie piosenek przed grupą na ocenę. To powinno absolutnie zniknąć z polskich szkół – uważa Violetta Łabanow-Jastrząb, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich".

Jaki wpływ na dzieci ma ta sytuacja? Jak ją zmienić ? Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji. 

***

Tytuł audycji: Reportaż w Trójce
Tytuł reportażu: "Muzykujmy"
Autora reportażu: Jakub Tarka 
Data emisji: 5.02.2018
Godzina emisji: 18.13

kw/mk