Wiedeński wydawca i kompozytor, Anton Diabelli, zwrócił się w roku 1819 do kilkunastu twórców z propozycją napisania po jednej wariacji na temat swego Walca C-dur do planowanej edycji zbiorowej na fortepian. Ludwig van Beethoven, którego także poprosił, najpierw odniósł się do tego pomysłu niechętnie, potem - jak zwykle - ociągał się z komponowaniem, po czym, po dłuższym czasie ofiarował Diabellemu zamiast jednej wariacji, trzydzieści trzy. Ten zaś oczywiście je opublikował. I tak w 1823 pojawiły się 33 Wariacje op. 120.
Ich najlepsze nagrania oceniał Płytowy Trybunał Dwójki w składzie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek. Audcyję poprowadził Jacek Hawryluk.
13 września (sobota), godz. 17.00-19.00
Kolejność słuchania:
I Runda
Temat. Vivace – Wariacja nr 1: alla Marcia maestoso
II Runda
Wariacja nr 22: Allegro molto
Wariacja nr 23: Allegro assai
III Runda
Wariacja nr 31: Largo, molto espressivo
Finał
Wariacja nr 32: Fuga. Allegro – Poco adagio
Wariacja nr 33: Tempo di Menuetto moderato
mm/mc