Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Kacper Wróblewski 03.08.2019

"Pejzaż Gnojnej Góry", czyli inne spojrzenie na Warszawę

– To jest taki portret Warszawy, który niesłusznie został wyparty – zaznaczył w audycji literaturoznawca Karol Samsel, autor posłowia do najnowszego wydania książki Stanisława Swena Czachorowskiego "Pejzaż Gnojnej Góry". 

Okładka książki "Pejzaż Gnojnej Góry" Okładka książki "Pejzaż Gnojnej Góry"

Poeta, aktor, prozaik. Przyjaciel Mirona Białoszewskiego i współpracownik Jerzego Osterwy. Niesłusznie zapomniany geniusz, którego los ustawił spóźniony debiut książkowy. Czachorowskiego i Białoszewskiego łączyły wspomnienia wspólnie przeżytej okupacji, muzyczne, malarskie i teatralne fascynacje oraz upodobania do miejskich obrzeży, peryferii kultury i tandety.

Reprezentatywną próbkę stylu Czachorowskiego przynosi Pejzaż Gnojnej Góry, eksperymentalny tryptyk z pogranicza noveau roman, prozy poetyckiej i "rozmigotanej" narracji magnetofonowej. To – jak pisał Władysław Terlecki – "proza bardzo ornamentacyjna", wręcz barokowa w formie i choć momentami może nasuwać skojarzenia ze śmietnikowym chaosem, niezwykle wysmakowana. Swen bowiem potrafił budować onomatopeje i łączyć słowa w niezwykle egzotyczne zestawy, ale zawsze, choć egzotyczne i dziwaczne, mające coś niezwykle mazowieckiego. PIW przypomina klasyk literackiej awangardy – napisany w połowie lat 50. Pejzaż na wydanie musiał czekać aż do roku 1968.

Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji. 

***

Tytuł audycji: Trójkowy chuligan literacki 
Prowadzi: Mateusz Matyszkowicz  
Gość: Karol Samsel (polski poeta, literaturoznawca)
Data emisji: 3.08.2019
Godzina emisji: 14.47

kw/mat. prasowe