Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Andrzej Gralewski 23.12.2010

Dlaczego polskie drogi są dziurawe?

W naukowym "Wieczorze z Jedynką" wszystko o polskich drogach.
Dlaczego polskie drogi są dziurawe?fot. SXC

Co roku przed Świętami i Nowym Rokiem obserwujemy wzmożony ruch na drogach. Dlatego postanowuiliśmy spojrzećc na polskie drogi okiem fachowca.

Profesor Leszek Rafalski - dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów opowiada, jakie problemy wiążą sie z odśnieżaniem, jak używana do tego sól wpływa na nawierzchnię i karoserie aut, a także na środowisko. W audycji obliczamy też, ile kosztuje tzw. "nocne solenie" i czym według naukowców można zastąpić używaną od lat sól.

Jednak głównym tematem rozmowy jest jakośći nawierzchni, która musi wykazać się wytrzymałością w warunkach od - 30 do + 70 stopni. Wyjaśniamy jak powstają spękania i skąd biorą się wyrwy w jezdniach, a także jakie rodzaje nawierzchni są najbardziej wytrzymałe. Profesor Rafalski tłumaczy, dlaczego asfaltu nie zastępuje się betonem lub mieszankami z dodatkiem polimerów. W tym miejscu podpowiemy, że w nawierzchniach betonowych trzeba robić szczeliny, bo beton wraz ze zmianą temperatury kurczy się lub rozszerza, więc bez tych szczelin szybko by popękał. Zaś szczeliny to mniejszy komfort jazdy, no i trzeba je również konserwować.

To, że wyładowane ciężarówki niszczą drogi to wszyscy czują. Autor audycji Artur Wolski przedstawia najnowszy raport dotyczący dynamiki oddziaływania ciężkich pojazdów na polskie nawierzchnie.

(ag)

Aby posłuchać rozmowy z Leszkiem Rafalskim, wystarczy kliknąć na dźwięk "Wszystko o drogach" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.