Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 07.03.2014

Nagroda im. Kapuścińskiego. Sztuki reportażu należy uczyć się od mistrzów

Pięć książek polskich reporterów znalazło się wśród 10 tytułów nominowanych w tym roku do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki. Nagrodzie towarzyszy konkurs edukacyjny dla uczniów gimnazjów i liceów na pracę inspirowaną książką patrona pt. "Busz po polsku".
Ryszard KapuścińskiRyszard KapuścińskiPAP/Archiwum/Photoshot
Posłuchaj
  • Lidia Ostałowska o konkursie dla młodzieży Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego (Kultura w Radiowej Jedynce)
Czytaj także

- Chcę pokazać młodzieży, że mogą być autorami i mają pewną swobodę twórczą - powiedziała dziennikarka Lidia Ostałowska, która prowadzi warsztaty reportażu dla młodych ludzi.

Ostałowska tłumaczyła, że na zajęciach opowiada czym jest reportaż, czyta teksty innych autorów, wspólnie z młodzieżą przyglądają się w jaki sposób są one skonstruowane, pokazuje wywiady. - Robię to, by młodzi ludzie przekonali się, że trzeba w ogóle zmienić podejście. Chcę im pokazać, że mogą być autorami i mają pewną swobodę twórczą - wyjaśniła dziennikarka. Jej zdaniem, najważniejsze jest na ile osobiście możemy pisać, a na ile to jest przykryte politurą poprawności. - Dla mnie najtrudniejsze jest na dzień dobry przekonać młodzież, że w sprawie reportażu nie nauczyciele mają rację, tylko raczej praktycy - podkreślała dziennikarka

Reportaże w radiowej Jedynce >>>

W rozmowie z Magdaleną Mikołajczuk Ostałowska przyznała, że młodzież nie wie, co może być tematem reportażu. Najczęściej myli go ze sprawozdaniem. - Formy używane w szkole oddzielają nieco to, co twórcze w autorze od tego, co uznawane i z tym jest kłopot. Dopiero, gdy zrozumieją, że tam, gdzie jest konflikt, gdzie jest krzywda, gdzie jest coś nowego, czego nie widzieliśmy do tej pory, tam jest temat i należy iść w tę przygodę na własną rękę - tłumaczył dziennikarka. Jej zdaniem prawie każdy temat może być dobry na reportaż, o ile tylko jest ciekawy.

Kultura w radiowej Jedynce >>>

Co sprawia, że niektóre reportaże młodych ludzi są niezwykle interesujące? Jakie tematy w swoich reportażach porusza młodzież? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Termin składania prac literackich, fotograficznych, filmowych lub materiałów radiowych w konkursie edukacyjnym dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, towarzyszącemu nagrodzie im. Kapuścińskiego, upływa 9 maja. Natomiast 15 marca ruszają warsztaty reportażu prowadzone przez Lidię Ostałowską.

Książki nominowane do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki:

  • "W lesie wiedeńskim wciąż szumią drzewa" Elisabeth Asbrink (ze szwedzkiego przełożyła Irena Kowadło-Przedmojska, wyd. Czarne),
  • "Zawsze piękne. Życie, śmierć i nadzieja w slumsach Bombaju" Katherine Boo (z angielskiego przełożyła Adriana Sokołowska-Ostapko, wyd. Znak),
  • "Masakra w El Mozote. Opowieść o deprawacji władzy" Marka Dannera (z angielskiego przełożył Krzysztof Umiński, wyd. Wielka Litera),
  • "Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach" Petera Hesslera (z angielskiego przełożył Jakub Jedliński, wyd. Czarne),
  • "Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli" Wojciecha Jagielskiego (wyd. Znak),
  • "Skrzydło Anioła. Historia tajnego ośrodka dla koreańskich sierot" Jolanty Krysowatej (wyd. Świat Książki),
  • "Indie. Miliony zbuntowanych" V.S.Naipaula (przekład z angielskiego Agnieszki Nowakowskiej i Maryny Ochab, wyd. Czarne),
  • "Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach" Filipa Springera (wyd. Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej),
  • "Grecja. Gorzkie pomarańcze" Dionisiosa Sturisa (wyd. W.A.B.)
  • "Jutro przypłynie królowa" Macieja Wasielewskiego (wyd, Czarne).

Finałową piątkę w konkursie im. Ryszarda Kapuścińskiego poznamy w kwietniu, a laureata nagrody 23 maja.

sm/tj