Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Joanna Łopat 13.08.2013

Wędrowny "Teatr Polska". Wyjść naprzeciw publiczności

W tym roku, po raz piąty, najlepsze spektakle z ostatniego sezonu wyruszą do miejscowości, które nie mają teatrów instytucjonalnych.
Kalino malino czerwona jagodo - spektakl Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty."Kalino malino czerwona jagodo” - spektakl Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty.materiały promocyjne Studio Koło
Posłuchaj
  • Posłuchaj audycji Katarzyny Hagmajer o programie "Teatr Polska" (Rozdroża kultury/Jedynka)

– W programie "Teatru Polska" prezentowane są spektakle wcześniej wyselekcjonowane przez specjalnie powołaną do tego komisję – wyjaśniała Lilianna Uczkiewicz z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Jednym z nich jest spektakl Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty - "Kalino malino czerwona jagodo”.
– Projekt "Teatr Polska" umożliwia nam świetną przygodę i sytuację, która w teatrze jest najważniejsza - spotkanie z widzem bardzo rożnym - mówi Anna Cygankiewicz ze Studia Teatralnego Koło. – W Warszawie gramy dla bardzo specyficznej publiczności. Możliwość grania w małych ośrodkach to świetna okazja do zweryfikowania naszej propozycji teatralnej wobec innego widza. Nie gorszego, nie lepszego, ale innego – dodaje.
Spektakle są prezentowane w miejscach odpowiednio zaadaptowanych na potrzeby wystawianej sztuki. – Gdy dowiedziałem się o możliwości zaproszenia prawdziwego teatru, uznałem, że nieuczestniczenie w tym projekcie, to byłby największy grzech zaniechania – przyznaje Wojciech Szuniewicz, dyrektor Krotoszyńskiego Ośrodka Kultury.
Dlatego od początku walczy o każdego widza. I jak mówi, jest to nie lada wyzwanie. – W świecie nowych mediów, teatr odchodzi w zapomnienie jako forma uczestnictwa, wspólnego spędzania wolnego czasu.
Dariusz Skibiński, który od pięciu lat organizuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Wertep", mówi, że teatr wymaga oswojenia, pracy, która przyciągnie do teatru publiczność.
Dzisiaj, po kilku latach, to nie teatr szuka publiczności, ale publiczność teatru. Dlatego festiwalowe spektakle wędrują.
– Słowo "wertep" odnosi się nie tylko do jakości nawierzchni dróg, ale także do teatru średniowiecznego, który funkcjonował na rubieżach słowiańszczyzny. Czyli tutaj, w miejscu, w którym odbywa się festiwal. I właśnie w tym kontekście obecność teatru wędrownego jest uzasadniona - tłumaczy dyrektor festiwalu.

Program "Teatr Polska" organizuje Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego za środki przekazane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronem medialnym akcji jest radiowa Jedynka.

jl