Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Kłys 13.12.2020

PKN Orlen przejmuje Polskę Press. "Do klienta dociera się poprzez media"

- Nowoczesny biznes polega nie na klepaniu wciąż tych samych guzików, bo to już byłaby manufaktura. Nowoczesny biznes polega na skupieniu się wokół klienta i spełniania jego oczekiwań (...) Ja chcę budować nowoczesną firmę, obudowaną nośnikami przekazu - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. 

Posłuchaj
36:12 [ PR1]PR1 (mp3) 13 grudzień 2020 15_08_59.mp3 PKN Orlen przejmuje Polskę Press. "Do klienta dociera się poprzez media" (W otwarte karty/Jedynka)

 

Grupa Orlen poinformowała, że złożyła ofertę zakupu wydawnictwa Polska Press, jednego z największych wydawców w Polsce, który w 2019 roku osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Portfolio Grupy to także 500 witryn online.

Daniel Obajtek PR24-1200 (1).jpg
Prezes PKN Orlen o kupnie grupy Polska Press: tak robią duże koncerny na całym świecie

- To wydawnictwo jest nam potrzebne do biznesu, do kontaktu z klientami. Pozyskaliśmy Grupę Energa, Grupę RUCH, odzyskaliśmy spółkę Trans Polonia, przejmujemy Grupę Lotos, powoli zaczynamy proces związany z przejęciem Grupy PGNiG. To są miliony klientów. My dziś musimy dbać o nowoczesny biznes, taki, jaki jest na całym świecie, w Europie, w USA. Musimy stworzyć narzędzia komunikacyjne do kontaktu z naszymi klientami - podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Gość radiowej Jedynki wskazał, że na przykład koncern samochodowy Renault nabył 40 proc. udziałów we francuskiej grupie medialnej Challenges, a założyciel i prezes Amazon.com kupił najstarszy amerykański dziennik "Washington Post". Zauważył, że w Polsce funkcjonuje na przykład Zygmunt Solorz-Żak, który jest właścicielem wielu przedsiębiorstw działających na rynku mediów, ale posiada też inne biznesy.

Czytaj także:

Do klienta dociera się poprzez media

- Nowoczesny biznes polega nie na klepaniu wciąż tych samych guzików, bo to już byłaby manufaktura. Nowoczesny biznes polega na skupieniu się wokół klienta i spełniania jego oczekiwań, ale do klienta trzeba dotrzeć. Do klienta dociera się poprzez media - podkreślił Daniel Obajtek i dodał, że PKN Orlen - wzorem innych dużych firm - stworzył swój własny dom mediowy.

- Dom mediowy lokuje pieniądze w nośnikach czy też w reklamach, czy też w czasie antenowym. Dom mediowy również może być swoisty brokerem sprzedaży mediów. To jest tak naprawdę biznes. Jeżeli media nie są biznesem, to dlaczego w mediach duże firmy zamawiają różnego rodzaju artykuły sponsorskie? Dlaczego w tych mediach są reklamy? Dlaczego w tych mediach reklamuje się biznes? Media są trwale związane biznesem, poprzez media robi się biznes, dociera się do klientów - powiedział.

Chcę budować nowoczesną firmę

- Jesteśmy dużą, globalną firmą i nikt nie podejmuje decyzji zakupowych jeśli nie zrobi - po pierwsze - wyceny, po drugie - badań finansowych, prawnych, skarbowych. Robi się całą analizę, ile można zaoszczędzić, ile można zarobić. Mamy doradców. To wszystko decyduje, czy idziemy w kierunku zakupu, czy nie. Jeśli by nam wyszło, że ten interes [zakup Polski Press] nam się nie opłaci, to nikt by takiej decyzji nie podjął. Przecież my za nią odpowiadamy - zaznaczył rozmówca Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg.

- Ja chcę budować nowoczesną firmę, obudowaną nośnikami przekazu. Taką firmę, która miałabym stabilność, kontakt z klientem i poszerzałaby bazę danych (...) Taki biznes jak Orlen, to nie tylko biznes, ale i bezpieczeństwo narodowe. To jest największa spółka nie tylko w Polsce, ale w tej części Europy. Ta spółka musi bardzo mocno się rozwijać, iść zgodnie z nowymi trendami, bo ona posiada paręnaście, a niedługo będzie posiadała parędziesiąt, milionów klientów. Z Orlenu korzystają wszyscy, bezpośrednio lub pośrednio. Orlen musi mieć narzędzia komunikacyjne  - oświadczył. 

W jakim kierunku podąży Grupa Polska Press? Co będzie z dziennikarzami? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy z Danielem Obajtkiem. 

***

Tytuł audycji: W otwarte karty

Prowadziła: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: Daniel Obajtek (prezes PKN Orlen)

Data emisji: 13.12.2020 

Godzina emisji: 15.08

ans/kk