Co zrobić z dzieckiem, które ma dwa lata i chwyta kredkę w sposób "cylindryczny" obejmując przedmiot całą ręką? - W takiej sytuacji nie należy dziecku przeszkadzać i na siłę zmieniać sposobu trzymania na prawidłowy - mówi pedagog Karina Bartos. Przestrzega przed nadmiernym ingerowaniem rodzica w zabawę dziecka, gdyż uważa, że każdy etap - nawet ten najbardziej nieudolny, przyczynia się do rozwoju umiejętności pisania i nie należy go pomijać. - Dzieci do drugiego roku życia mają chwytać za kredki i długopisy tak, jak im się to podoba. Dajmy im swobodę, gdyż tylko wtedy nauczą się dobrze pisać - dodaje.
Pedagog zaleca także, aby pozwolić dziecku, które je kaszkę na spożywanie jej własną ręką i brudzenie najbliższego otoczenia. - Umiejętność pisania kształtuje się także w tego typu czynnościach, gdyż nie chodzi tylko o poprawne złapanie pióra - mówi Karina Bartos i dodaje, że dziecko, aby posiadło umiejętność pisania musi także nauczyć się oceniania odległości i mądrego zaplanowania ruchu.
Aby dowiedzieć się nieco na temat kaligrafii, reporterka Magdalena Zbylut zajrzała do szkoły KALIGRAF w Krakowie, aby porozmawiać o sztuce pisania ze specjalizującym się w danej dziedzinie - Grzegorzem Barasińskim. Jakie cechy powinien mieć człowiek, który chce się spełniać w kaligrafii? - Niech ta potrzeba narodzi się z pragnienia przebywania z pięknem - mówi ekspert i dodaje, że piszący, który będzie rozwijał w sobie sztukę kaligrafii nauczy się przy okazji pokory i zyska świeżość umysłu.
Czym jest integracja sensoryczna i kiedy trzeba udać się do psychologa z dzieckiem? Czy warto trzyletnie dziecko uczyć pisania liter? Kto może zostać kaligrafem? Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania.
***
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadzi: Sława Bieńczycka
Gość: Karina Bartos (pedagog, logopeda)
Data emisji: 29.03.2019
Godzina emisji: 10.15
K.A/kh