10:27 PR1_MPLS 2020_11_06-09-20-08.mp3 UOKiK powalczy z nieuczciwymi przedsiębiorcami (Jedynka/Cztery pory roku)
Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której celem jest wzmocnienie uprawnień UOKiK w egzekwowaniu przestrzegania przepisów dotyczących naruszeń praw konsumentów w dobie gospodarki cyfrowej i zakupów transgranicznych. Oznacza to, że na boczności muszą mieć się przedsiębiorcy, którzy przy pomocy portali internetowych próbują zarabiać w nieuczciwy sposób.
Co zyska UOKiK?
- Po pierwsze będziemy mogli nakazać przedsiębiorcy usunięcie treści, która wprowadza konsumenta w błąd. Po drugie będziemy mogli nakazać zamieszczenie ostrzeżenia na stronie internetowej. Z kolei trzecia możliwość, o której w tej chwili dyskutuje się najwięcej, to usunięcie nazwy domenowej, czyli po prostu strony internetowej - tłumaczy Małgorzata Cieloch.
Nakaz usunięcia treści będzie stosowany po wykryciu niewielkich nieprawidłowości, np. w przypadku oferowanego czasu dostawy towaru, który nie ma nic wspólnego ze stanem faktycznym. - Będzie to pewnego rodzaju wyjście naprzeciw przedsiębiorcy, który może prowadzić uczciwą działalność, ale nie znając jakichś fragmentów prawa, przypadkowo wprowadza konsumentów w błąd - dodaje ekspert Jedynki.
Kolejnym krokiem będzie umieszczenie na portalu internetowym ostrzeżenia dotyczącego nieuczciwych praktyk przedsiębiorcy. Z jednej strony taka informacja będzie ostrzegać przyszłych klientów przed możliwością pojawienia się problemów z zakupami, a z drugiej strony osoby, które czekają na zwrot pieniędzy, nie będą denerwować się, że strona internetowa zniknęła z internetu. Usunięcie witryny będzie już krokiem ostatecznym.
- To wszystko będzie działo się według sformalizowanych zasad. Będziemy wydawać decyzję tymczasową z rygorem natychmiastowej wykonalności lub normalną decyzję. Od wydanej decyzji będzie przysługiwało odwołanie do sądu (…). Chodzi jednak o szybkość, więc jest też możliwość zwrócenia się do przedsiębiorcy w tzw. miękkim wystąpieniu i poproszenie go, aby któraś z tych czynności została wykonana, zanim jeszcze zaczniemy całe procedury administracyjne - mówi Małgorzata Cieloch.
Warto uważać na okazje
Zdaniem Małgorzaty Cieloch największy wysyp "podejrzanych okazji" pojawia się przed świętami bądź przy wydarzeniach tego typu, co na przykład Black Friday. Gość Jedynki wskazuje również, że jedną ze sztuczek nieuczciwych przedsiębiorców jest zapowiadanie, że w danym dniu pojawią się towary w bardzo atrakcyjnych cenach, a tak naprawdę nie są to okazje cenowe, jeśli porównamy je z ofertami z innych dni.
***
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Data emisji: 6.11.2020
Godzina emisji: 9.20
DS