Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Karaś 19.11.2020

Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem?

W związku z pandemią koronawirusa szkoły przeszły na nauczanie zdalne. Oznacza to, że uczniowie spędzają dużo więcej czasu przed komputerem. Co zrobić, by nie "przykleiły się" do ekranu na cały dzień?
Posłuchaj
  • Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem? (Cztery pory roku/Jedynka)
Czytaj także

Posłuchaj
15:13 [ PR1]PR1 (mp3) 19 listopad 2020 09_23_21.mp3 Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Jak zauważyła w Programie 1 Polskiego Radia szefowa Digital University Jowita Michalska, do niedawna było tak, że uczniowie po powrocie ze szkoły mogli, za zgodą rodziców, zrelaksować się grając przez określony czas w gry komputerowe. Opiekunowie uważali, że jest to w porządku ponieważ do połowy dnia, do czasu powrotu do domu, dzieci nie miały kontaktu z ekranami.

Dziś, gdy lekcje odbywają się w sieci, najmłodsi wpatrują się w komputer od samego rana. Dlatego, dla równowagi, po lekcjach rodzice powinni zaproponować swoim milusińskim aktywności offline - spacer, sport na świeżym powietrzu.

dziecko radio shutterstock 1200x660.jpg
Jedynka Dzieciom

Nauka zdalna powinna być zorganizowana tak, żeby uczniowie mieli przerwy. By ich oczy mogły odpocząć. Jeśli rodzice również pracują zdalnie, z domu, mogą co jakiś czas zerknąć do pokoju dziecka i sprawdzić, czy te przerwy nie są wykorzystywane na dalsze ślęczenie w internecie.

Dorośli sami muszą też dawać dobry przykład - pokazywać, że oni w trakcie swoich przerw wykonują ćwiczenia rozciągające, spacerują po domu. Rodzic będący na "home office" może tak ustawić swoją przerwę na lunch, by pokrywała się ona z przerwą obiadową dziecka i by mogli wspólnie zjeść posiłek w kuchni.

- Siedzący 24 godziny na dobę przed telefonem rodzic, który rzuca do dziecka tylko "tak, tak", "dobrze, dobrze" i nie słyszy tego, co dziecko do niego mówi, nie może wymagać, żeby dziecko samo miało głęboką świadomość tego, żeby nie spędzać wiele czasu w internecie - zwróciła uwagę gość radiowej Jedynki.

"Nie jestem fanką robienia blokad na strony, rozmawiajmy z dziećmi". Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy z Jowitą Michalską.

Czytaj także:

Przedszkolaki w internecie

- Ponad 40 proc. dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia korzysta z internetu, niemal wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To stwarza szereg zagrożeń - powiedział Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Zauważył, że w popularnych serwisach czy w mediach społecznościowych obok materiałów dla dzieci można znaleźć pornografię, przemoc czy treści o charakterze nienawistnym.

Dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, wskazała, że uzależniając dzieci od świata cyfrowego sami ściągamy na nie zagrożenia z niego płynące.

- Mamy dzisiaj do czynienia z niemowlętami uzależnionymi od ekranów. Przez pierwsze trzy lata życia - a przez dwa to już absolutnie koniecznie - dziecko powinno być trzymane z dala od jakichkolwiek ekranów - podkreśliła.

Zapraszamy do wysłuchania całego materiału reporterskiego Macieja Waleckiego.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Joanna Racewicz

Autor reportażu: Maciej Walecki

Gość: Jowita Michalska (szefowa Digital University)

Data emisji: 19.11.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

kk