Pod koniec miesiąca postu ramadanu, tak jak na przykład przed polskimi świętami Bożego Narodzenia, zaczyna się szał zakupów. - Islam kojarzy się surowo, a tymczasem ramadan to również billboardy, seriale trwające przez cały ramadan – mówiła dr Katarzyna Górak-Sosnowska (Szkoła Główna Handlowa) w Jedynce.
Ramadan to post, a Id al-Fitr to święto, gdy wszyscy składają sobie życzenia i obdarowują prezentami. Trzeba je kupić, są więc promocje. Gość Jedynki opowiada, że np. w tym roku do samochodu dodają sztabkę złota, ze sloganem reklamowym ”zabłyśnij jako gwiazda ramadanu”. Sprzedawane są buty z brylancikami, choć nie wiadomo, co z ramadanem mają wspólnego.
Tradycyjna potrawa ramadanu to daktyle, dostępne są w różnych odmianach: smażone, z migdałami. Jednak jeśli ktoś nie chce przerwać postu daktylami z mlekiem, można zamawiać sushi. Reklamują się i fast-foody pokazując na przykład burgera w kształcie półksiężyca.
Gość Jedynki zaznacza, że te przykłady podawane są z państw Zatoki Perskiej, czyli dotyczą 30-40 milionów muzułmanów spośród 1 300 milionów. Dr Katarzyna Górak-Sosnowska mówiła, że państwa Zatoki w ciągu kilkudziesięciu lat dokonały wielkiego skoku, na pustyni wyrosły tam wielopiętrowe wieżowce. W tych państwach islam nazywa się ”klimatyzowanym”, bo poznaje się go w pięciogwiazdkowym hotelu, w klimatyzowanym meczecie.
Na ramadan przygotowuje się też różnego rodzaju piosenki, w różnych stylach muzycznych. Można je znaleźć w Internecie.
Rozmawiał Wojciech Cegielski.
"Popołudnie z Jedynką" od poniedziałku do piątku między godz. 15.00 a 19.00. Zapraszamy!
agkm