Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 26.02.2015

Młodzi Polacy stawiają na własny biznes

Ponad 80 procent młodych Polaków deklaruje bardzo entuzjastyczne podejście do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. To znacznie więcej niż młodych Niemców czy Amerykanów.
Dzięki środkom z Programu możnanie nie tylko załozyć firmę, ale też wziąć udział w szkoleniuDzięki środkom z Programu możnanie nie tylko załozyć firmę, ale też wziąć udział w szkoleniuGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O tym, jak młodzi Polacy postrzegają przedsiębiorczość, mówiła w radiowej Jedynce, w audycji Poranne rozmaitości, rzeczniczka firmy Amway Anna Wieraszko /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

GFK przeprowadziła badania na zlecenie firmy Amway badanie na temat tego, jakie jest podejście młodych Polaków do przedsiębiorczości.

- Wynik badania jest bardzo dobry dla młodych Polaków. Są oni bardziej entuzjastycznie nastawieni do przedsiębiorczości niż ich młodzi koledzy z innych 38 krajów, bo badanie w tym roku tylu państw dotyczyło. Aż 83 proc. młodych Polaków uważa, że przedsiębiorczość jest OK i wszystko im się tutaj podoba. Co jest jeszcze ważne, 56 proc. Polaków, i tutaj też jesteśmy powyżej średniej, uważa, że widzi siebie w roli przedsiębiorcy. To jest bardzo ważne - mówi rzeczniczka firmy Amway Anna Wieraszko.

Ważne bycie własnym szefem

Polacy widzą zalety samozatrudnienia czy też zakładania własnych firm.

- W innych krajach na pierwsze miejsce wysunęła się samorealizacja. W Polsce zaś największym motywatorem jest: będę swoim szefem, nikt mi nie będzie niczego kazał. Równie ważne dla młodych Polaków jest uzyskanie dodatkowego dochodu, czyli motywacja finansowa – mówi Anna Wieraszko.

Przekonanie, że biznesu można się nauczyć

Z badania wynika ponadto, że młodzi Polacy uważają, że biznesu można się nauczyć.

- Młodzi Polacy aż w 77 proc. uważają, że można nauczyć się prowadzenia własnej firmy, bez względu na to, w jakim środowisku się wyrosło, czy rodzice byli przedsiębiorcami czy też nie, czy miało się wzorce. Zdają sobie sprawę, że to wszystko pomaga w tym, żeby zacząć swój biznes, ale nie jest to dla nich barierą, jeżeli czegoś takiego nie mieli w sowim życiu. Uważają, że można edukacją nadrobić ewentualne braki – podkreśla Anna Wieraszko.

Jak dodaje, Polska jest jednym z niewielu krajów, gdzie przedsiębiorczość jest nauczana już w szkole.

- Tyle że czynią to teoretycy biznesu. Tutaj bardzo przydatna byłaby strona praktyczna. Z badania wynika, że młodzi ludzie też tak uważają – mówi Anna Wieraszko.

Badania postaw młodych ludzi odnośnie przedsiębiorczości zostały przeprowadzone w 38 krajach świata. Podobnie duży entuzjazm do zakładania i prowadzenia swoich firm poza Polakami prezentują również młodzi Chińczycy i Meksykanie.

Anna Pietrzak, dyrektor sprzedaży na region Europy Wschodniej w Amway.

Źródło: Newseria

Elżbieta Mamos, awi