Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 19.06.2015

Program Watify: jak przekonać młodych ludzi do zakładania własnego biznesu?

Jak pokazują badania, największym wyzwaniem dla przedsiębiorców nie jest brak pomysłów, ale pokonanie wątpliwości związanych z rozpoczęciem własnej działalności. Jednocześnie jedynie 2 proc. europejskiego biznesu w pełni wykorzystuje możliwości, jakie stwarzają technologie cyfrowe.
Posłuchaj
  • O programie Watify mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Krzysztof Chełpiński z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Z tego względu Komisja Europejska zainicjowała projekt Watify, który ma uwolnić ten potencjał i przyspieszyć stworzenie do 1,5 mln miejsc pracy w obszarze cyfrowej gospodarki w krajach Unii Europejskiej. Projekt właśnie powoli się kończy.

- Projekt ma przekonać młodych ludzi, że warto zakładać swoje firmy, żeby nie czekać na to, aż ktoś dla nich coś zrobi, żeby nie iść do korporacji, tylko próbować własnego biznesu i przekonać ich, że biznes to nie tylko sukcesy, ale i porażki. Z tych porażek można wyciągnąć wnioski i przekuć je w sukcesy – mówi Krzysztof Chełpiński z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, a zarazem ekspertem w projekcie Watify.

Młodzi ludzie pełni wątpliwości

Przekonywać na pewno trzeba, bo młodzi ludzie mają bardzo dużo wątpliwości, jeśli chodzi o zakładanie firmy.

- Wiele osób, które deklarują, że chciałoby zakładać swoją działalność gospodarczą, nie decyduje się na to ze względu na wątpliwości, że nie podoła. Na spotkaniach w ramach programu pokazywaliśmy na przykładach przedsiębiorców, jak osiągnąć sukces – mówi ekspert. – Ważne jest przekonanie o sukcesie, bo on w końcu przyjdzie – dodaje.

Sukces programu

W spotkaniach uczestniczyło ponad 500 osób, w różnym wieku. Jak mówi gość radiowej Jedynki, przeważnie byli to studenci i absolwenci szkół wyższych, ale też osoby starsze. Odbyło się 12 takich spotkań w 8 miastach Polski.

Ikony cyfrowe

Zaangażowanych było 15 przedsiębiorców, nazywanych „ikonami cyfrowymi”.

- Pokazywaliśmy przede wszystkim biznesy wykorzystujące nowoczesne technologie. Dla takich firm próg wejścia, finansowy jest zdecydowanie obniżony i czasami można wręcz założyć biznes bez pieniędzy – mówi Krzysztof Chełpiński.

Program sfinansowany z funduszy UE

Obecny program Watify był finansowany z funduszy europejskich.

- Będziemy starali się kontynuować tę formułę – zapewnia gość radiowej Jedynki.

Justyna Golonko, awi