Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 12.04.2016

Małe i średnie firmy coraz chętniej się ubezpieczają. Oferta towarzystw nadążą za ich potrzebami?

Polacy wciąż niechętnie się ubezpieczają. Inaczej jest w przypadku rodzimych firm. Jest tak, dlatego że na przedsiębiorcach wymuszają ubezpieczenia banki i sami klienci.
Posłuchaj
  • O ubezpieczeniach dla małych i średnich firm mówiła w "Porannych rozmaitościach" radiowej Jedynki: Magda Mazaraki z firmy Gothaer TU S.A. (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jak mówi Magda Mazaraki z firmy Gothaer TU S.A., która była gościem radiowej Jedynki, większość firm ubezpieczeniowych na rynku ma pakiety dedykowane dla poszczególnych branż.

- Wiadomo, że każda działalność się od siebie różni i ma specyficzne potrzeby i specyficzne wymagania w związku z czym większość towarzystw ubezpieczeniowych posiada pakiety dedykowane poszczególnym rodzajom działalności. Inne ubezpieczenia oferujemy aptekarzom, inne warsztatom samochodowym, inne chociażby firmom budowlanym – zaznacza ekspertka.

Składowe ubezpieczenia

Jak dodaje, wszystkie pakiety ubezpieczeniowe budowane są jednak podobnie.

- Przede wszystkim składają się z części chroniącej majątek przedsiębiorstwa, a druga część to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które można w trakcie prowadzenia działalności wyrządzić osobom trzecim – wyjaśnia Magda Mazaraki. – Oczywiście takie szkody będą inne w przypadku warzywniaka, a inne w przypadku warsztatu samochodowego – dodaje.

Ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Jak zwraca uwagę ekspertka, odpowiedzialność cywilna jest niezmiernie ważna dla firm usługowych.

- Ten zakres ochrony w ich przypadku musi być szerszy, tak żeby obejmował wszystkie zdarzenia, nie tylko w trakcie świadczonej usługi, ale też po jej zakończeniu, po przekazaniu usługi klientowi – zaznacza Magda Mazaraki.

Wzrost zainteresowania ubezpieczeniami

Ubezpieczenia dla firm nie są obowiązkowe, ale bardzo się przydają, dlatego polskie małe i średnie firmy coraz chętniej się ubezpieczają.

- Z roku na rok widzimy wzrost zainteresowania ubezpieczeniami majątkowymi. Szacuje się, że w obecnej chwili ok. 70 proc. małych i średnich firm się ubezpiecza. Natomiast osobną kwestią pozostaje jeszcze jakość tej ochrony, zakres, suma ubezpieczenie, to, czy ta polisa jest skrojona na miarę potrzeb konkretnego klienta, czy też, jak zdarza się w wielu przypadkach, wymuszona przez banki – mówi gość radiowej Jedynki.

Banki „wymuszają” ubezpieczenie

Jak wyjaśnia, banki udzielające kredytów na prowadzenie działalności gospodarczej często wymagają od przedsiębiorcy polisy z cesją praw na bank.

- Tutaj z jakością ochrony nie zawsze jest dobrze – podkreśla Magda Mazaraki.

Rośnie świadomość klientów

Rośnie również świadomość klientów, że mogą się domagać ewentualnego odszkodowania od firm, co także może skłaniać je do chętniejszego ubezpieczania się.

Ale choć świadomość rośnie, to wciąż największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się tradycyjne ubezpieczenia, czyli OC, komunikacyjne, od ognia i kradzieży.

Elżbieta Mamos, awi