Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 28.03.2014

Taniec ludzkich obsesji. Nowy spektakl Baletu Narodowego

– To trzy różne balety, które spaja temat obsesyjnych emocji związanych z relacjami i z przestrzenią między ludźmi – mówił w Dwójce Krzysztof Pastor podczas prób do spektaklu "Obsesje", którego premiera odbędzie się w sobotę 29 marca.
fot. Ewa Krasucka, projekt plakatu: Adam Żebrowski | na podst. zdjęcia CreasourceCorbisfot. Ewa Krasucka, projekt plakatu: Adam Żebrowski | na podst. zdjęcia Creasource/Corbismateriały promocyjne TWON
Posłuchaj
  • Krzysztof Pastor, Emil Wesołowski, Marta Fiedler i Paweł Koncewoj opowiadają o spektaklu baletowym "Obsesje" (Notatnik Dwójki)
Czytaj także

Spektakl "Obsesje" składa się z trzech baletów. Zobaczymy w nim "Powracające fale" Emila Wesołowskiego z 1997 roku do muzyki poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza, nową pracę choreograficzną dyrektora Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofa Pastora, który sięgnął po muzykę Franza Schuberta, a na koniec czeka nas ponowne spotkanie z pełnymi emocji "Moving Rooms" Pastora do muzyki Schnittkego i Góreckiego.

– Tytuł "Obsesje"  jest pewną klamrą, która wiąże te trzy balety – powiedział Krzysztof Pastor. – To oczywiście umowne, bo to bardzo różne dzieła. Balet środkowy, czyli "Powracające fale", opowiada historię relacji między mężczyzną i kobietą, ich obsesyjne odchodzenie i powracanie do siebie. Z kolei "Moving Rooms" zajmuje się obsesją przestrzeni, klaustrofobicznej i emocjonalnej. Na początku pokażemy zaś zupełnie nowy balet "Adagio i scherzo", w którym mamy do czynienia z obsesyjnym poszukiwaniem drugiego człowieka, partnera. Na poziomie muzycznym natomiast obsesyjnie powraca ten sam temat – dodał.

Krzysztof Pastor zaznaczył, że choreografia spektaklu jest wyjątkowo trudna nie tylko technicznie, lecz także pod względem interpretacji. – Nie opowiada on żadnej konkretnej historii, ale stwarza pewną atmosferę – opowiadał. Wyznał też, że jedną z jego inspiracji byli tancerze, z którymi pracuje. – Przez wiele lat obserwowałem ich osobowości, relacje i troski. To dało mi impuls do tworzenia tej choreografii – mówił w "Notatniku Dwójki".

O przygotowanym w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej spektaklu "Obsesje" w audycji Barbary Schabowskiej opowiadali także tancerze Marta Fiedler i Paweł Koncewoj oraz choreograf Emil Wesołowski.

/

mc