Ekspozycja była punktem wyjścia do rozmowy o tym, jak sztuki plastyczne, muzyka, film, wzornictwo i architektura inspirowały się nauką oraz techniką, a w szczególności kosmonautyką i cybernetyką w latach 60.
Wyścig o dominację w kosmosie przyczynił się do rozwoju utopii architektonicznych, m. in. "miast przyszłości". Rewolucja naukowo-techniczna miała też znaczący wpływ na sposób postrzegania ludzkiego ciała i jego nowych, poszerzonych możliwości percepcyjnych. Miało to odbicie w sferze kultury - od sztuki kinetycznej i op-artu, poprzez eksperymentalną muzykę elektroniczną, aż do projektów "przestrzeni wielozmysłowych".
– Lata 60. to powrót do marzeń awangardowych – powiedział Daniel Muzyczuk, kurator i krytyk sztuki. – To moment, w którym nie tylko odkrycia naukowe, lecz także naukowa metodologia stają się bezpośrednią inspiracją dla artystów. Stąd ponownie pojawia się w sztuce pojęcie eksperymentu, jak choćby w nazwie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – zauważył.
O tym, jak zimna wojna i loty kosmiczne wpływały na marzenia o obiektywnym i uniwersalnym języku sztuki - w nagraniu "Przestrzeni kultury" , w której swoimi refleksjami dzielili się także ze Stanisław Welbel, współkurator wystawy w warszawskiej Zachęcie, oraz krytyk sztuki Monika Małkowska.
Audycję prowadził Marcin Pesta.
mc/asz