Dwójka
Jacek Puciato
08.03.2015
Jak najdalej od ideału. Portrety sarmatów
Barokowe wizerunki polskich szlachciców wyróżniały się oryginalnością na tle całej ówczesnej Europy.
"Portret Stanisława Antoniego Szczuki", artysta nieznany, ok. 1735-1740. Ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w WilanowieWikipedia/domena publiczna
Posłuchaj
-
Czym wyróżniał się portret sarmacki? Opowiada dr Bożena Fabiani (W stronę sztuki/Dwójka)
W XVII wieku zapanowała w szlacheckiej Polsce moda na portrety. Co ciekawe, przyszła ona z Zachodu, ale szybko nabrała cech swoistych, wyróżniających te obrazy od całej portretowej produkcji owych czasów.
W uwiecznionych przez polskich artystów twarzach, w ich strojach, zobaczymy to, co kłóciło się z obowiązującymi we Francji czy Hiszpanii wzorcami. Z dzisiejszej perspektywy jednak portrety sarmatów mogą być o niebo ciekawsze niż wizerunki ich zachodnich kompanów. Były bowiem całkowicie nieprzewidywalne: podcięte ucho czy za duży nos to nie wszystko, na co można tu natrafić.
***
Tytuł audycji: W stronę sztuki
Prowadziła: dr Bożena Fabiani
Data emisji: 8.03.2015
Godzina emisji: 10.30
jp/mm