Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 04.02.2012

Wokół śmierci Konstantego z "Mewy" Czechowa

Bohater jednego z najsłynniejszych rosyjskich dramatów bynajmniej nie zabił się sam. Ktoś go w tym jednak - wbrew temu, co sądziliśmy po lekturze Czechowa - wyręczył...
Larus canusLarus canus Dave Menke, Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów

Tym razem nasz propozycja dramaturgiczna może zaskoczyć słuchaczy, ponieważ jej autor, Borys Akunin (prawdziwe nazwisko - Grigorij Szałwowicz Czchartiszwili), znany jest przede wszystkim jako autor powieści kryminalnych, tłumaczonych na wiele języków świata, w tym polski. Spróbował też jednak swoich sił w formach dramaturgicznych, w których, podobnie jak w powieściach, odwołuje się do tradycji gatunku literackiego, jakim jest kryminał, ale zawsze z przymrużeniem oka.

Utwory Akunina są najczęściej żartem, parodią, pastiszem pewnych konwencji, stylów, poetyki, a nawet konkretnych dzieł. Tak ma się rzecz ze sztuką Akunina w przekładzie Zbigniewa Landowskiego pt. "Mewa". Jest to, już z samego tytułu wnioskując, bezpośrednie nawiązanie do dramatu Antoniego Czechowa. Tyle że o ile sztuka Czechowa kończy się samobójczą śmiercią syna znanej aktorki Arkadiny, o tyle u Akunina jest to początek utworu. Znacząco przetworzony.

Dramat komentował Janusz Majcherek. Audycję przygotowała Iwona Malinowska.