Jednym z kluczowych pojęć i problemów nowoczesności jest pojęcie sekularyzacji. Oznacza ono, że świat nowoczesny jest coraz mniej religijny. Niektórzy twierdzą, że już całkowicie wyzbył się religii.
Dr Miłosz Puczydłowski, autor książki „Religia i sekularyzm. Współczesny spór o sekularyzację”, sekularyzacje traktuje jako proces splątania, wzajemnego uzależnienia, a także stopniowego odkrywania, że religia i świat nowoczesny wiele sobie zawdzięczają.
– Moja definicja stoi w kontrze do klasycznych ujęć definicji sekularyzacji – wskazał. Dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II – Michał Łuczewski – zauważył, że postęp jest produkcją pustego czasu, w którym nie ma miejsca na objawienie i ponowne przyjście na świat Chrystusa.
Zdaniem socjologa z Uniwersytetu Warszawskiego, często zapomina się o tym, że sekularyzacja wiąże się z trudnymi i dramatycznymi procesami społecznymi.
– Chociażby w Japonii chrześcijaństwo zostało wyrwane razem z życiem ludzi, którzy je reprezentowali. Podobnie jest w Europie. Już od czasów rewolucji francuskiej, która była ludobójstwem na masową skalę, podobnie było z komunizmem, sekularyzacja przebiegała przez zakrwawione ręce ludzi – dodał Michał Łuczewski.
Zdaniem Piotra Popiołka, teologa i religioznawcy związanego z kwartalnikiem „Pressje”, sekularyzacji nie można nazwać procesem globalnym. Dodał, że proces ten nierozerwalnie łączy się z chrześcijaństwem.
– W bardzo widoczny sposób sekularyzację można zaobserwować w Europie. Inaczej wygląda to w Azji lub Afryce – zauważył.
Audycję „Rozpruwacz Kulturalny” prowadził Jakub Moroz.
Polskie Radio 24/db
____________________
Rozpruwacz Kulturalny - wszystkie audycje Jakuba Moroza
Data emisji: 14.04.18
Godzina emisji: 18:14