Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Martyna Konopka 29.07.2014

Ziszczone marzenie Napoleona Bonaparte

Na pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche i połączenia Anglii oraz Francji wpadł francuski cesarz. Chciał on jeździć na wyspy karetą.
Eurotunnel w pobliżu Calais w północnej Francji, foto: PAP  PhotoshotEurotunnel w pobliżu Calais w północnej Francji, foto: PAP / Photoshot
Posłuchaj
  • Pod czy nad kanałem La Manche - projekty połączenia lądowego między Francją i Wielką Brytanią. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (26.08.1961)
  • Tunel pod La Manche - plan budowy tunelu pomiędzy Wielką Brytanią i Francją. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie (08.02.1964)
  • Podpisanie francusko-brytyjskiego układu o budowie tunelu pod kanałem La Manche. Fragment audycji 7 dni w kraju i na świecie
Czytaj także

Niestety wojna między dwoma krajami odsunęła realizację tego planu na wiele lat.
Do pomysłu powrócono w sierpniu 1961 roku, kiedy to francuska rada ministrów nawiązała rozmowy z rządem brytyjskim na temat stałego połączenia, mostu lub tunelu, przez Kanał La Manche. W ówczesnych realiach tunel miał być tańszy, ale podróż mostem trwałaby o godzinę krócej.
Za najlepszy wariant uznano jednak wydrążenie tunelu kolejowego. W 1973 roku inżynierowie złożyli cztery projekty. Wygrał ten autorstwa brytyjsko-francuskiego konsorcjum Eurotunnel.
29 lipca 1987 premier Wielkiej Brytanii, Margaret Thatcher i prezydent Francji, François Mitterrand podpisali umowę o budowie tunelu pod Kanałem La Manche. Ruszyła ona 1 grudnia tego roku po stronie angielskiej. Trzy lata później, 1 grudnia 1990, budowniczowie przebili ostatnią warstwę skały. Pierwsza regularna komunikacja rozpoczęła się 13 listopada w 1994 roku.

Tunel kolejowy pod kanałem La Manche ma długość 50 kilometrów i łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

mk