Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Szymon Gebert 21.02.2012

Rosjanie wskrzesili roślinę zamarzniętą od 30 tysięcy lat

Z nasion znalezionych w norze wiewiórki z epoki lodowcowej udało się wyhodować w pełni rozwinięte rośliny. Odkrycie rosyjskich naukowców może okazać się przełomowe dla ratowania gatunków.
Rosjanie wskrzesili roślinę zamarzniętą od 30 tysięcy latFot. Stefan Kühn/Wikimedia Commons

Jak donosi "Proceedings of the National Academy of Sciences", w którym opublikowano wyniki eskperymentu, silene stenyphylla to najstarsza odtworzona kiedykolwiek roślina. Jest w pełni płodna: wydała białe kwiaty i nasiona zdolne do życia. Eksperyment dowodzi, że wieczna zmarzlina służyć może jako naturalna przechowalnia form życia sprzed wielu tysięcy lat.

Zespół rosyjskich badaczy nie tylko przywrócił do życia najdłużej niewystępujący gatunek (wcześniej zespoły kanadyjskie odtwarzały "młodszych" umarlaków), ale też zrobił to z bezdyskusyjnie pełnym sukcesem. – To bardzo żywotna roślina i świetnie się adaptuje – podkreśla Swietłana Jaszina z Instytutu Biofizyki Komórkowej rosyjskiej akademii nauk, która kierowała pracami.

Rosyjscy badacze odkopali zarodki rośliny w północno-wschodniej Syberii, na prawym brzegu dolnego biegu rzeki Kołyma. Sprawdzili dziesiątki skamielin; niektóre były już umarłe, inne złączone lodem z innymi lub w ogóle wypełnione lodem. W końcu dotarli do nory wiewiórki, która znajdywała się około 4 metrów poniżej obecnej powierzchni ziemi, na głębokości, na której leżą kości wielkich zwierząt, jak mamuty, włochate nosorożce, bizony, czy jelenie.

Teoretycznie nie ma żadnego powodu, żeby tą samą metodą nie odtworzyć wymarłych gatunków zwierząt. – Jeśli nam się poszczęści, znajdziemy próbki tkanki wiewiórki. Ta sama droga może nas doprowadzić aż do mamuta – powiedziała inna badaczka.

Japońskie ekipy naukowe prowadzą już na Syberii poszukiwanie odpowiednich próbek mamuta. Rosjanie liczą, że teraz, po swoim sukcesie, dostaną fundusze na dołączenie do wyścigu.

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>