Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 11.01.2014

Jest szansa na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie

Sygnały płynące ze strony rządu wskazują na to, że być może już niedługo będzie można rejestrować w Polsce samochody z kierownicą po prawej stronie, sprowadzane przede wszystkim z Wielkiej Brytanii.
Jest szansa na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronieGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Czy warto sprowadzać auta z kierownicą po prawej stronie do Polski mówi Maciej Wroński ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego./Dariusz Kwiatkowski, Polskie Radio/
Czytaj także

Obecnie trwają prace zmierzające do ewentualnej zmiany przepisów, i w ten sposób Polska dostosowałaby się do unijnego prawa. Sądzimy się  w tej sprawie z Komisją Europejską, a przegrana w tej sprawie mogłaby być dla nas bardzo kosztowna . Czy jednak ceną za spełnienie unijnych wymogów nie będzie wzrost wypadków na drogach?

Nie wszystkim się podoba kierownica po prawej stronie

- Zrzeszamy bardzo wielu partnerów mających własne poglądy, niemniej jednak można powiedzieć, że w naszym Partnerstwie dominuje pogląd i to pogląd zgodny z trzeźwym rozsądkiem oraz oceną instytutów powołanych do tego, aby zajmować się bezpieczeństwem ruchu drogowego, iż niestety może to mieć wpływ na wzrost wypadków drogowych. Oczywiście nie będzie to jakaś kolosalna zmiana statystyk, jednak stoimy na stanowisku, że każda tragedia wywołana ze względu na złą decyzję, jest po prostu tragedia niepotrzebną - mówi Maciej Wroński ze Stowarzyszenia  Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Europa naciska

Tymczasem Unia wywiera na Polskę duża presje w tej sprawie. Jest to przedmiotem postępowania przed Trybunałem Unijnym.

- W przypadku, gdyby Polska przegrała sprawę o obowiązujący dzisiaj zakaz rejestracji takich pojazdów, to może to mieć dla Polski skutki finansowe. Może zostać nałożona kara finansowa. Jest to duży dylemat dla rządzących. Ponadto jak oszacować, czy zwiększenie zagrożeń w ruchu drogowym jest warte tych pieniędzy, czy też nie. Dla mnie, człowieka związanego z problemami bezpieczeństwa drogowego,  wybór byłby jednoznaczny. Natomiast politycy muszą uwzględniać inne okoliczności – podkreśla Maciej Wroński.

Zysk na aucie niewielki

Samochody z kierownicą po prawej stronie są tańsze średnio jedynie o ok. 7 tys. zł. – Te samochody są tańsze, ponieważ dużo trudniej wprowadzić je na rynek europejski- mówi ekspert.  Ale czy chęć zaoszczędzenia 7 tys. zł warta jest życia i zdrowia? – pyta. Przecież pole widzenia i wyczucie przy niektórych manewrach jest w tym momencie zaburzone – zauważa ekspert.

Można co prawda dokonać przeróbek. Kosztuje to od 4 do 10 tys. zł, ale może to się jednak opłaca. – Być może taka przeróbka by się opłacała, ale czy mamy pewność, że zostanie ona dokonana w sposób fachowy, że taki pojazd rzeczywiście będzie bezpieczny.

Są pewne podstawowe układy, od których zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Przykładowo, obok układu hamulcowego, jest układ który umożliwia nam kierowanie pojazdem.

To nie tylko wymiana kierownicy czy pedałów

Ważną sprawą, o której należy pamiętać importując pojazd z Wielkiej Brytanii, jest nie tylko dostosowanie układu kierowniczego, ale przede wszystkim świateł mijania, które mogą mieć zupełnie inny układ dostosowany do ruchu lewostronnego. Dlatego ten wydatek jest związany nie tylko z wymianą układu kierowniczego, ale także trzeba pamiętać o światłach – wyjaśnia  Maciej Wroński ze Stowarzyszenia  Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Ruch lewostronny obowiązuje też między innymi w Japonii, a znając zamiłowanie Polaków do samochodów produkowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni można się spodziewać, że w wypadku dopuszczenia do rejestracji pojazdów z kierownicą po prawej stronie - także stamtąd może zwiększyć się import używanych aut.

Sylwia Zadrożna/Dariusz Kwiatkowski