Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 10.02.2014

Będzie łatwiej o odszkodowanie za opóźniony lot, zgubiony bagaż

Pasażerowie linii lotniczych zyskają więcej praw. W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski poparł nowe regulacje ułatwiające otrzymywanie rekompensat za opóźnienia w lotach, zgubiony bagaż.
Po wprowadzeniu nowych regulacji łatwiej będzie też interweniować w wypadku zaginięcia albo uszkodzenia bagażu.Po wprowadzeniu nowych regulacji łatwiej będzie też interweniować w wypadku zaginięcia albo uszkodzenia bagażu.glowimages.com
Posłuchaj
  • Pasażerowie będą mogli szybciej i łatwiej uzyskać odszkodowania od linii lotniczych, tłumaczy dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego Piotr Stańczak. /Karolina Mózgowiec, Polskie Radio/
Czytaj także

Projekt zmian zawiera między innymi listę tzw. nadzwyczajnych okoliczności, kiedy to przewoźnik może odmówić wypłaty rekompensaty. Sprecyzowanie, czym są owe okoliczności, pomoże pasażerom w dochodzeniu swoich praw.

Nie wszystkie nadzwyczajne okoliczności wytłumaczą linie lotnicze

– Będzie wiadomo, że nadzwyczajne okoliczności to tylko te sytuacje, na które linia lotnicza faktycznie nie ma żadnego wpływu. Przykładowo, jeśli samolot zepsuje się lub będzie jakaś usterka, wynikająca z tego, że przewoźnik nie dopełnił przeglądu, nie podesłał części zamiennych, nie będzie to już nadzwyczajną okolicznością i pasażerowie będą mieli w związku z tym więcej praw – ocenia redaktor portalu pasażer.com. Dominik Sipiński.

Nareszcie będą ścisłe terminy odpowiedzi na reklamację

Ważną zmianą będzie też jasne określenie procedury składania reklamacji. – Takim terminem są 2 miesiące. To termin, w którym przewoźnik powinien się ustosunkować do roszczeń konsumentów. Ten termin daje jednocześnie sygnał przewoźnikowi, że jeżeli nie dopełni go, to wchodzi wówczas automatycznie kompetencja organów nadzoru, które badają niedopełnienie terminu.

W tej chwili nie mamy takich uregulowań. Nie ma też mowy o reklamacjach, o tym jak konsument w sytuacji, kiedy następuje opóźnienie lub odwołanie lotu, jak ma postępować. Niczego takiego obecnie nie ma – zauważa dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego Piotr Stańczak.

Szybciej zgłosimy zagubiony bagaż

Po wprowadzeniu nowych regulacji łatwiej będzie też interweniować w wypadku zaginięcia albo uszkodzenia bagażu.

– Dzisiaj wygląda to tak, że każdy z nas, jeśli ma problem z bagażem, np. walizka nie pojawiła się na taśmie, powinien najpierw zgłosić Raport Niezgodności Własności (Property Irregularity Report – PIR) do obsługi lotniska, potem trzeba jeszcze zgłosić reklamację. Będzie to ujednolicone, czyli przewoźnik ma przygotować taki mechanizm, który będzie pozwalał jednym ruchem złożyć reklamację i tzw. nieprawidłowość – dodaje Piotr Stańczak.

Koniec obowiązku kupowania biletu w dwie strony

Poza tym pasażerowie, którzy mają bilet na lot powrotny, będą mogli go wykorzystać, nawet jeśli bilet do miejsca przeznaczenia nie został wykorzystany. – Obecnie, w liniach tradycyjnych czasem taniej jest kupić też bilet powrotny niż bilet tylko w jedną stronę. Ale nie można go wykorzystać tylko do lotu powrotnego. Trzeba poleć „tam” i dopiero wrócić – wyjaśnia ekspert.

Według nowych przepisów przewoźnicy nie będą mogli także anulować biletu tylko dlatego, że ktoś nie przyszedł na wyznaczony rejs. Trudno powiedzieć, jak na to zareagują. Całkiem prawdopodobne, że ceny biletów z tego powodu wzrosną i to dość mocno. Natomiast z drugiej strony – pasażer, który już kupi ten nieco droższy bilet, będzie miał nieco więcej praw.

Przewoźnik też skorzysta

W zmianach znalazł się również korzystny zapis dla linii lotniczych, który mówi o tym, że na dłuższych trasach będą tolerowane większe opóźnienia, bez konieczności rekompensat.

Zmiany musi jeszcze zaakceptować Rada Unii Europejskiej. Prawdopodobnie wejdą w życie pod koniec tego lub na początku 2015 roku.

Karolina Mózgowiec/mb